“Dit is een ideaal moment om te investeren in fietspaden”

dinsdag 30 juni 2020

‘We zagen natuurlijk al een prioritering van fiets als modaliteit binnen veel steden en gemeenten, maar fietsen staat nu natuurlijk nog meer in de belangstelling, als veilig vervoermiddel.” Job van Roekel, directeur van Easypath, ziet zeker in coronatijd kansen voor de fiets.

Door de maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is de fiets populair. “Mensen vermijden het openbaar vervoer. Dat zal voorlopig zo blijven, ook na de huidige crisis. Ik verwacht dat mensen meer blijven thuiswerken, maar ook meer blijven fietsen. Daarin voorspel ik wel een versnelling van een verandering die we al zagen, namelijk dat fietsen steeds meer prioriteit krijgt boven bijvoorbeeld de auto.”

“Waar we rekening mee moeten houden is een toename van het aantal fietsers op een fietspad. Dat heeft ook een probleem in zich: niet alleen zijn er meer mensen tegelijkertijd op het fietspad, diezelfde mensen willen ook op de fiets voldoende ruimte om zich heen kunnen hebben. Voorlopig zullen we toch rekening moeten houden met de anderhalvemetermaatschappij. Dat moeten gemeenten dan wel faciliteren op het fietspad.”

Van Roekel: “Doordat mensen nu min of meer verplicht worden om de fiets te pakken krijgen ze er toch plezier in. Nu is dus een Ideaal moment voor de overheid om te investeren in fietspaden. Als er een goede en comfortabele infrastructuur ligt stappen mensen makkelijker over op de fiets als hoofdvervoermiddel. Dus gemeenten: zorg dat de fietspaden goed voor elkaar zijn en stem dat af op de toekomst.”

Easypath levert modulaire fietspaden die gemakkelijk te verplaatsen zijn. “Dat is ideaal voor tijdelijke fietspaden. Ook voor een tijdelijke maatregel moet de infrastructuur op orde zijn. Als een gemeente kiest voor een modulair herbruikbaar fietspad, kan een tijdelijk fietspad elders opnieuw gebruikt worden. Die keuze hoeft niet meteen gemaakt te worden, ik denk namelijk ook dat veel tijdelijke fietspaden vooral in gebruik moeten blijven als permanent fietspad. Zo krijgt de fietser voldoende ruimte.”

“Ruimte op fietspaden is nu belangrijker dan ooit. Denk daarbij aan het inrichten van éénrichtingsfietspaden die breed genoeg zijn. Te smalle fietspaden en fietspaden met tegenliggers leveren nu al snel onveilige situaties op, omdat mensen ruimer om elkaar heen willen fietsen. Een dubbele middenlijn op een breed fietspad helpt ook, niemand fietst tegen de middenlijn. Het is positief dat gemeenten meedenken, bijvoorbeeld in Rotterdam, waar de wachttijden bij verkeersregelinstallaties voor fietsers zo aangepast zijn dat groepsvorming bij de oversteekplaatsen voorkomen wordt.”

“Geef de stad terug aan de voetgangers en de fietsers. Grijp de kansen die nu ontstaan. We willen allemaal meer groen in de steden en een betere luchtkwaliteit.”, aldus Van Roekel. “We weten nu niet of dat wat we aanpassen tijdelijk, semi-tijdelijk of permanent is. Hou ook daar rekening mee bij projecten. Daarvoor zijn onze fietspaden natuurlijk ideaal, omdat je ze altijd kunt hergebruiken.”


Wilt u dat de fiets in een hogere versnelling komt? Bezoek dan het Nationaal Fietscongres dat dit jaar online gevierd wordt op 3 september en 19 november. Alle informatie over het programma en aanmelden vindt u op www.nationaalfietscongres.nl