Doeltreffende oplossing voetgangersoversteek A50
Het viaduct ligt in het buitengebied van Apeldoorn en verbindt de stad met de A50 via de afrit Apeldoorn-Noord. Voor wandelaars en fietsers vormde de snelweg een barrière. De gemeente wilde deze opheffen om onder meer natuurgebied Weteringse Broek, tussen Apeldoorn en Teuge, beter toegankelijk te maken. De nieuwe oversteek moest bovendien deel gaan uitmaken van het netwerk van klompenpaden, informele wandelroutes door het boerenland.
Herindeling
Ontwerpbureau ipv Delft en de gemeente zochten in overleg met Rijkswaterstaat naar de beste oplossing. Die verkenning leidde uiteindelijk niet tot een nieuwe brug, maar tot herindeling van het bestaande, zeer ruime viaduct. De breedte van de twee rijbanen is teruggebracht van 3,35 meter elk naar het gangbare 2,75 meter en de vangrail aan de zuidzijde is verplaatst. Zo ontstond ruimte voor een ruim 2 meter breed gecombineerd fiets- en voetpad. Gezien het relatief lage aantal verwachte gebruikers is dit breed genoeg.
Bamboe lamellen
Om het nieuwe stuk klompenpad een herkenbare identiteit te geven, ontwierp ipv Delft een hekwerk met bamboe lamellen. De thermisch verzinkte stalen balusters staan op de ankers van het oorspronkelijke hekwerk, dat 3D is ingemeten om het nieuwe hekwerk exact te laten passen. Vanwege de ligging boven een rijksweg is het hekwerk de onderste 30 centimeter dichtgezet. Jan Kuipers Nunspeet produceerde het hekwerk, BAM was de hoofdaannemer van het project.
De nieuwe recreatieve route sluit aan weerszijden aan op een nieuw fietspad. Twee lange betonnen trappen op het talud ontsluiten de brug voor voetgangers.