Duurzame infrawerken bedrijventerrein Schiedam
Samenwerking
Dit ten behoeve van de verbetering doorstroming en verkeersveiligheid. Piet Bakker, projectmanager bij de gemeente Schiedam: “Van Ooijen zette sterk in op samenwerking met alle partijen en kreeg zo zaken voor elkaar. Zoals bij de aansluiting tussen Schiedams en Rotterdams grondgebied. Dat was een lastige situatie vanwege het aanzienlijke hoogteverschil en de strikte afspraak dat er maar deels werkzaamheden op Rotterdams grondgebied uitgevoerd zouden worden. Van Ooijen heeft dat probleem netjes opgelost.”
Reconstructie
De reconstructie van drie verbindingswegen door het bedrijventerrein bestond uit het verbeteren van de doorstroming en de verkeersveiligheid. Van Ooijen kreeg de taak om het wegdek te reconstrueren en een tweerichtingsfietspad aan te leggen. Harmen Eijkelenboom, directeur van Van Ooijen, vertelt dat zij eerst binnen de organisatie zijn gaan sparren hoe zij deze opdracht nog efficiënter en sneller konden uitvoeren dan in het bestek was beschreven. Dat resulteerde in een aantal interessante opties. “Zoals een andere fasering van het project”, noemt Eijkelenboom. “In plaats van elke keer een vak van 60 meter aan te pakken, hebben we eerst de volledige linkerbaan en vervolgens de rechterbaan vernieuwd (inclusief aansluitende fiets- en voetpaden). Dat leverde twee maanden tijdswinst op.”
Duurzaamheid
Vervolgens kwam Van Ooijen op het idee vanuit een duurzaamheidsoogpunt het bestaande funderingsmateriaal onder de asfaltweg opnieuw te gebruiken als fundering. De oude, 50 cm dikke funderingslaag, opgebouwd uit hoogovenslakken, is eruit gefreesd en verwerkt naar een gradatie van 0-40 mm. “Deze vorm van recycling past uitstekend in het kader van duurzaamheid, waarmee de gemeenten en wij ons graag mee profileren”, zegt Eijkelenboom. “Uiteraard is eerst onderzocht of dit vanuit milieutechnisch oogpunt mogelijk was.” Het wegdek is geasfalteerd met een standaard asfaltbetonmengsel, voorzien van een extra modificatie waardoor het wegdek duurzaam bestand is tegen wringend en zwaar verkeer.
Overlast beperken
Uitvoerder Mischa Vorderman ging in overleg met de gemeente Schiedam en namens Van Ooijen persoonlijk op bezoek bij elk bedrijf om uit te leggen wat het project Nieuw-Mathenesse inhield en hoelang het zou duren. “We kregen regelmatig complimenten over de uitvoering en dat we de overlast zoveel mogelijk hebben beperkt”, vertelt Vorderman. Marcel Bonte, garagist en eigenaar van Autohuis Bonte herinnert zich nog dat Van Ooijen de wasbeurt had vergoed van alle vuil geworden auto’s die langs het traject stonden geparkeerd.
Het werk is in april 2013 opgeleverd.