Elektrisch fietspad Almere - A'dam
Breed, glad en met oplaadpunten
Volgens de projectorganisatie is het uniek in de wereld: een fietsroute die – hoewel voor iedereen toegankelijk - speciaal is bedoeld om het gebruik van elektrische tweewielers te stimuleren. Dus breed, glad, vrijliggend, goed verlicht, met zo min mogelijk verkeerslichten, kruisingen en ander oponthoud en voorzien van oplaadpunten. De gemeenten Almere en Amsterdam werken daarvoor samen met ForenZo, een mobiliteitsinitiatief van de ANWB.
Route over bestaande fietspaden
Het elektrisch vervoer moet in reistijd ten minste concurrerend zijn met autorijden in de spits, zegt beleidsmedewerker Wouter Schrier die het project in Almere in portefeuille heeft. De route voert over bestaande fietspaden en is nog niet exact vastgesteld, legt hij uit. ‘Op het kortste stuk is de afstand tussen Almere en Amsterdam vijftien kilometer. Maar stel dat je van deur tot deur twintig kilometer fietst, met een snelheid van 25 kilometer per uur, dan ben je een klein uurtje onderweg. Op de scooter gaat het een stuk sneller. Met de auto doe je er, als je pech hebt, een uur over.’
Zekere reistijd
Afgezien van de kortere reistijd, is vooral de zekere reistijd een voordeel, volgens Schrier. ‘Je weet precies hoe lang je onderweg bent. Met de auto is er altijd onzekerheid.’ Daarnaast moeten de financiële voordelen de filerijders over de streep trekken. Schrier verwacht dat het nog wel lastig zal zijn. Hij hoopt dat de eerste positieve ervaringen ook andere forenzen naar de Freeway lokken.
Mobiliteitsbudget
Daarvoor is ook de medewerking van werkgevers vereist. ForenZo is met hen in gesprek over bijvoorbeeld een vrij te besteden mobiliteitsbudget in plaats van een vaste kilometervergoeding.
Tussenliggende gemeenten moeten meedoen
Een andere voorwaarde voor succes is dat ook tussenliggende gemeenten aanhaken. De fietsroute voert ook langs Weesp, Muiden, Diemen en Naarden. En niet overal zijn de fietspaden optimaal. Ook op het grondgebied van Almere moeten nog wat maatregelen worden getroffen om de paden verder te verbeteren. Schrier hoopt dat Almere al dit voorjaar de eerste speciale verkeersborden kan plaatsen.