Europees beleid dwingt gemeenten tot mega-investeringen

maandag 11 november 2013
timer 3 min
Europese overheden investeren tot 2017 125 miljard euro in geluidschermen, stillere wegen en maatregelen om de negatieve effecten van verkeerslawaai tegen te gaan. Door auto's simpelweg stiller te maken kunnen de totale kosten voor de belastingbetaler 20 keer lager. 

Europees beleid dwingt gemeenten tot mega-investeringen

Wet- en regelgeving blijven uit


Wet- en regelgeving blijven echter uit, concludeert strategisch adviseur Paul de Vos van advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Hij zat 5 november een sessie voor over dit onderwerp op het congres Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit in Nieuwegein.

Verkeershinder


Verkeerslawaai hindert 800.000 mensen in Nederland, zo blijkt uit een analyse van Royal HaskoningDHV. Bijna 400.000 mensen worden zelfs ernstig gehinderd en lopen een aanzienlijk risico op hartklachten en te hoge bloeddruk. De Vos: ‘Het is dus volkomen terecht dat overheden investeren in geluidsbeperkende maatregelen. Dat kan alleen wel veel goedkoper.’

Stiller maken van auto’s

Uit onderzoek van TNO blijkt namelijk dat door auto’s stiller te maken in totaal 125 miljard aan investeringen voor stillere wegen, geluidschermen en gezondheidskosten vermeden kunnen worden. Het stiller maken van auto’s kost de industrie volgens TNO 7 miljard euro. De Vos: ‘Voor de consument is het dus kiezen: óf twintig euro meer betalen voor een nieuwe auto, óf 400 euro extra belasting betalen voor geluidsschermen en gezondheidskosten.’

Europese geluidsnormen

Op 5 november vergaderden drie Europese instituten: het Parlement, de Raad en de Commissie in Brussel voor de derde keer over dit onderwerp in de ‘Regulation Vehicle Noise’. De Nederlandse invloed is daarin beperkt, erkent De Vos: ‘De Nederlandse overheid is afhankelijk van Europese regelgeving. In de praktijk hebben landen met een belangrijke auto-industrie het hoogste woord in Europa. Daarnaast heeft de auto-industrie zelf ook een stevige stem in deze discussie.’ De Vos vreest dat de gesprekken zullen neerkomen op doormodderen met het huidige beleid. De Europese geluidsnormen dateren uit 1970 en zijn sindsdien drie keer aangepast. Het effect is echter uitgebleven. De Vos: ‘Uit onderzoek (TNO, 17 juni 2013) blijkt dat de praktijkwaarden van auto’s afwijken van de testwaarden. Daardoor voldoen auto’s wel aan de norm, terwijl ze in werkelijkheid meer uitstoten.’

Gezondheidsrisico’s

De Vos heeft samen met Europarlementariër Judith Merkies, Johan Sliggers, beleidscoördinator bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu, en de 150 aanwezigen in de zaal tijdens het congres over geluid, trillingen en luchtkwaliteit, de mogelijkheden besproken om nog het beste uit de komende aanscherping van de normen te halen. De Vos: ‘Het wordt tijd dat de 210 miljoen Europese burgers die volgens de Wereldgezondheidsorganisatie dagelijks aan verkeerslawaai worden blootgesteld en gezondheidsrisco’s lopen een stem krijgen in dit debat.’