ANWB start campagne ‘Zet je licht aan!’

dinsdag 29 oktober 2024

Foto: Shutterstock

De ANWB start haar nieuwe fietsverlichtingscampagne ‘Zet je licht aan!’. Hoewel steeds meer mensen met verlichting fietsen, blijkt uit onderzoek dat ruim 20 procent zonder goedwerkende verlichting fietst. De ANWB lanceert – met ingang van de wintertijd – de campagne om aandacht te vragen voor goede fietsverlichting en richt zich hiermee met name op jongeren en jongvolwassenen.

Jongeren van 13-18 jaar en jongvolwassenen van 18-25 jaar hebben hun fietsverlichting het vaakst niet op orde. Dit lijkt vooral in de grote steden zo te zijn. Goede fietsverlichting zorgt ervoor dat de kans op een aanrijding in het donker maar liefst 20 afneemt.

Captcha: vind de fietser zonder licht

De nieuwe ANWB-campagne draait om een captcha, bekend van het ‘ik ben geen robot’-mechanisme. Door middel van een reactietest wordt getoond hoe moeilijk het is om fietsers zonder licht in het donker te zien. De boodschap: fietsers zijn zonder licht vrijwel onzichtbaar in het donker. Met de nieuwe campagne wil de ANWB het verkeer veiliger maken. Om zorgeloos en met plezier op pad te kunnen, is goede fietsverlichting essentieel.

Studenten van de Breda University of Applied Sciences kregen als eerste de kans om de captcha te spelen. Daarnaast werden er lampjes uitgedeeld aan studenten die geen goedwerkende fietsverlichting hadden. De captcha is vanaf nu te spelen en te delen op socialmediakanalen via www.anwb.nl/zetjelichtaan. De nieuwe campagne loopt van 27 oktober tot en met 10 november.