BITS is genomineerd voor de Regiostars Award, stem nu!

vrijdag 20 september 2024

Foto: Deelfiets Nederland

Terwijl de mobiliteitssector al enige tijd gretig gebruik maakt van ICT-ontwikkelingen waarmee de wijze waarop we reizen wordt beïnvloed, is dit grotendeels beperkt gebleven tot gemotoriseerde mobiliteit. Het BITS-project (2019-2022) is toonaangevend geweest in het promoten van fietsgebruik door de toepassing van Intelligente Transportsystemen (ITS) ook voor fietsen te introduceren. Het BITS-project (Bicycle and Intelligent Transport Systems) was niet alleen gericht op het verbeteren van de veiligheid voor fietsers, maar ook op het optimaliseren van de algehele fietservaring. Door meer dan 30 intelligente transportsystemen voor fietsers te demonstreren en te evalueren is op deze vlakken aanzienlijke vooruitgang geboekt. In dit artikel blikken we terug op een aantal successen van BITS en kijken we vooruit naar het opvolgende MegaBITS-project (2023-2026).

BITS is genomineerd voor de Regiostars Award. Dé competitie voor Europese projecten. Draag jij fiets (en ITS) een warm hart toe? Stem dan op ons via deze link: https://ec.europa.eu/regional_policy/projects/regio-stars-awards_en#inline-nav-3 Stemmen kan tot 8 Oktober 2024.

De successen van BITS

De veiligheid en betrouwbaarheid van fietsen is de basis van BITS en een essentiële voorwaarde voor het succes van de fiets als vervoermiddel. Traditionele methoden om veiligheid voor fietsers te vergroten zijn bijvoorbeeld het plaatsen van goede verlichting en het scheiden van verkeersstromen. In Zwolle is de verkeersveiligheid vergroot met toepassing van ITS door een digitaal snelheidsbord te plaatsen dat automobilisten aanmoedigt de snelheid te verlagen indien sensoren een fietser detecteren. Deze pilot heeft geleid tot minder verkeersonveilige situaties, minder conflicten en meer snelheidsverlagingen. Tegelijkertijd heeft deze pilot aangetoond dat de implementatie van ITS meer werk en coördinatie met zich meebrengt dan voorheen werd gedacht, zoals bijvoorbeeld de aansluiting op het elektriciteitsnet. In het Deense Aarhus zijn slimme verkeerslichten geplaatst die langer groen blijven als sensoren zien dat fietsers met hoge snelheden afdalen, welke het mogelijk hebben gemaakt dat fietser veilig kunnen oversteken en hun flow behouden.

Figuur 1: inzet van ITS om fietsen veiliger te maken

Een andere basisvoorwaarde voor het succes van fietsen is de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van fietsen als vervoermiddel. Niet iedereen heeft toegang tot een fiets op de momenten en plekken dat zij dit nodig hebben, maar door toepassing van ITS kan fietsen voor eenieder overal een optie worden. In Withernsea, Yorkshire konden inwoners fietsen lenen via een fietsbibliotheek en kennismaken met fietsen onder begeleiding van een fietsbuddy. De leenfietsen hebben via sensoren waardevolle data verzameld die gebruikt is om inzicht te krijgen waar de fietsinfrastructuur, -ervaring en -veiligheid verbeterd kan worden.

Naast de technologische toepassingen heeft het BITS-project ook bijgedragen aan de ontwikkeling van de BITS Directory. De BITS Directory dient als waardevolle kennisbank voor lokale en regionale overheden op zoek naar innovatieve oplossingen om de fietsmobiliteit te verbeteren. De CycleDataHub (CDH) is een internationaal platform dat door de Provincie Antwerpen is ontwikkeld, waarop fietsdata gedeeld en vergeleken kan worden. De CDH biedt zo een statistische ondersteuning in het verder promoten van fietsgebruik en het terugdringen van CO2-emmissies.

Meer info over de verschillende fietsinnovaties? Kijk eens in ons speciaal ontworpen BITS boekje.

Figuur 2: CycleDataHub

MegaBITS: hoe we fiets ITS tot het volgende niveau gaan tillen

Het MegaBITS-project (Mobilizing Europe’s Green Ambitions through Bicycles and Intelligent Transport Systems) bouwt voort op het succes van het BITS-project en vergroent stedelijke mobiliteit middels slim fietsen. Door de implementatie van verschillende veelbelovende ITS-systemen in zeven steden en regio's versnelt MegaBITS de toepassing van slimme technologie en verbetert het de fietservaring van gebruikers. Bovendien brengt MegaBITS de verschillende belanghebbenden in het ecosysteem van slim fietsen samen, met als doel een duurzamere en efficiëntere stedelijke mobiliteit te bevorderen.

De zeven regio’s in het MegaBITS-project zijn de provincie Overijssel, de provincie Antwerpen, Le Havre Seine Métropole en de steden Zwolle, Enschede, Kopenhagen en Hamburg. Samen werken zij aan onder andere:

  • de inzet van slimme technologieën voor fietsers om de doorstroming en veiligheid van fietsers te verbeteren
  • verschillende applicaties die mensen aanmoedigen vaker de fiets te pakken en die tegelijkertijd waardevolle data op kunnen leveren
  • het verzamelen, analyseren en benutten van deze nieuwe databronnen, denk bijvoorbeeld aan floating bicycle data voor inzicht in o.a. routekeuze, snelheden en relaties
  • Het bijdragen aan het gebruik fietsdata en -ITS door middel van de doorontwikkeling van platforms (Cycle Data Hub, Bicycle and ITS directory) en door samenwerking van lokaal tot Europees niveau

Het project zal opnieuw fungeren als een aanjager voor verdere innovatie en samenwerking op het gebied van fietsmobiliteit, waardoor steden en regio's worden aangemoedigd om slimme fietsoplossingen te omarmen en zo bij te dragen aan een modal shift van auto naar fiets, al dan niet in combinatie met het openbaar vervoer.

Meer info over MegaBITS? Neem een kijkje op de website, abonneer op onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn!

Links

BITS Directory: www.bitsdirectory.com

CycleDataHub (CDH): www.cycledatahub.eu