Toertje, de innovatieve fietsapp die mensen stimuleert om meer te bewegen, introduceert tijdens de Dutch Cycling Week een nieuw platform: Toertje Bedrijven. Dit platform helpt bedrijven op een eenvoudige manier gezonder en productiever te worden door medewerkers te stimuleren vaker de fiets te pakken, met fietschallenges, kennisdeling en gezamenlijke duurzame doelen. Fietsen draagt niet alleen bij aan een betere gezondheid, maar ook aan een schonere wereld en een vitaal bedrijf.
Toertje is een initiatief van digital product agency CanvasHeroes, de Fietsersbond en BAM Infra Nederland.
Fietsen bevordert de gezondheid: het helpt stresshormonen af te voeren en verhoogt de productiviteit – 80% van de werknemers die regelmatig sporten, presteren beter op het werk. Bovendien zijn collega’s die regelmatig bewegen over een periode van vier jaar, gemiddeld 25 dagen minder ziek. Toch kiest zo'n 70% van de mensen ervoor om korte afstanden van minder dan 7,5 kilometer met de auto te rijden in plaats van met de fiets. En dat terwijl 50% van de bevolking kampt met overgewicht. Fietsen draagt niet alleen bij aan een betere gezondheid, maar ook aan een schonere wereld en een vitaal bedrijf.
Trappen maar!
Ambassadeur Thijs Zonneveld (journalist, columnist, podcastmaker en renner bij BEAT Cycling Club) is duidelijk: “Het is tijd om met z’n allen te ‘ontzitten’.”
Volgens 'fietsprofessor' Marco te Brömmelstroet is het de meest eenvoudige oplossing voor ingewikkelde maatschappelijke uitdagingen. Voor werkgevers betekent de fiets volgens hem productievere, gelukkigere en gezondere werknemers én minder files en CO2-reductie.
Toertje Bedrijven
Werkgevers maken met het gebruik van Toertje Bedrijven op een eenvoudige manier impact en zorgen voor fietsgeluk. Het platform biedt inzicht in fietsgedrag en motiveert medewerkers met challenges en kennis. Daarmee wordt een vitale leefstijl gestimuleerd, waarbij werknemers actief meewerken aan gezondheidsdoelstellingen en CO2-besparing. Werkgevers worden onderdeel van een actieve community, waarin ontmoeten, ontdekken en de beste diensten voor fietsers centraal staan. Ook kunnen zij eenvoudig gebruikmaken van de werkkostenregeling, zakelijke fietskilometers registreren en werken aan een positieve cultuurverandering.
Succes in Overijssel
In de provincie Overijssel is Toertje Bedrijven al in volle gang. Van 16 september tot en met 11 oktober nemen 24 bedrijven deel aan de Toertje Bedrijven Battle. Tot nu toe zijn er door 532 medewerkers gezamenlijk 4.937 toertjes gefietst: hiermee is er 38.946 kilometer afgelegd en 4.675 kilogram CO2 bespaard. Toertje Bedrijven maakt zichtbaar wat fietsstimulering oplevert. Als deze werknemers drie keer per week 30 minuten blijven fietsen gedurende een jaar, verdienen ze gezamenlijk 1,7 levensdagen en zullen ze 0,3 dagen minder ziek zijn. Werkgevers besparen hiermee gezamenlijk maar liefst € 731.000.