Job van Roekel en Jim Brouwer van Easypath zien de fiets – en het inzetten op fietsstimulering – als dé trend van deze tijd. “Minder asfalt voor auto’s en meer ruimte voor de fiets”, aldus Van Roekel.
Fietsend 2024 in
Vooral de afstanden van 5, 10, 15 kilometer kunnen prima op de fiets, stelt Brouwer. “En de fietspaden worden ook breder om meer mensen te verleiden de fiets te pakken in plaats van de auto. Op een breder fietspad is de capaciteit groter, maar het is ook vooral prettiger en veiliger fietsen.” Van Roekel vult aan. “Ook de toename in diversiteit van fietsen op het fietspad speelt hier een rol in. Je hebt bakfietsen, e-bikes, speed-pedelecs, ouderen op de fiets en jongeren op de fiets. Die moeten allemaal een plekje krijgen.”
Water en groen
De trend naar ‘meer fiets, minder auto’ is ondertussen wel bekend. En Van Roekel en Brouwer hebben helemaal gelijk, vrijwel elke gemeente wil meer fietsers en minder auto’s, en de rol die de fiets kan spelen in een vriendelijke, veiliger stad is bekend. Maar nog een trend die de beide heren waarnemen is de vraag naar meer groen, en meer water en watermanagement. Van Roekel: “Vooral het opslaan, het bufferen, van water is belangrijk. Daar kan een modern fietspad, met waterberging onder of naast het fietspad, een belangrijke rol in spelen.”
Groen kan dan weer gerealiseerd worden door bomen en struiken bij fietspaden te planten. Dat kan tegenwoordig best dicht bij het fietspad. “We hebben fietspaden die bestand zijn tegen wortelopdruk, waardoor je meer bomen of bomen op een betere plek kunt zetten.”
Duurzaamheid en veiligheid zijn dus echt de belangrijkste trends die Van Roekel ziet. “Circulaire fietspaden, met herbruikbare materialen, daar ligt de toekomst en daar zetten wij op in.”
Stikstofdillema
Ook het aanleggen van fietspaden ontkomt niet aan stikstofuitstoot. “Bij het aanleggen komt nou eenmaal stikstof vrij. We moeten fietspaden aanleggen, maar dat kan nu niet door het stikstofprobleem. Ons product leent zich uitstekend om toch aan te leggen. We hebben berekeningen laten maken en daaruit blijkt dat we ook op dat gebied heel goed scoren. We zijn aan het zoeken naar allerlei manieren om bouw- en infraprojecten door te laten gaan, en uit de rekensommen blijkt dat het aanleggen van onze fietspaden vaak prima kan en juist een bijdrage kan leveren aan het laten doorgaan van projecten.”
Deels komt dat door het herbruikbare karakter van prefab fietspaden zoals Easypath maakt. “Daardoor heb je minder uitstoot en je kunt ze hergebruiken. Dat maakt het eenvoudiger toe te passen. Ook in nieuwe fietsinfrastructuur.”, aldus Van Roekel. “Ze gaan ook heel lang mee”, vult Brouwer aan. “Zeker honderd jaar.”
Aantrekkelijker maken
“Een fietser is vaak wel bereid om een klein stukje om te fietsen”, volgens Van Roekel, “als het mooi genoeg is. Twee kilometer, dat doen we wel, als het maar mooi genoeg is. Ga dus ook zorgen voor groen langs fietspaden, bankjes, water. Geef boomwortels de ruimte, dat zorgt ook voor een prettige beleving en voor schaduw in de zomer en beschutting in de winter.”
Blik naar morgen
“De toekomst is elke dag anders”, grapt Van Roekel. Maar Easypath beweegt wel mee. Ziet hij ook andere toepassingen voor hun product? Brouwer: “We produceren voor voetpaden, fietspaden kennen we natuurlijk, en landbouwverkeer. Autowegen doen we niet, maar verkeer tot zestig kilometer per uur gaat prima, dat kunnen we best wel produceren. In de toekomst gaan we misschien meer doen voor de bouw. Denk aan een vloer voor distributiecentra, dat zou goed kunnen, maar dat ligt wel nog in de toekomst.”