‘Fietspaden van gekoppelde betonelementen bieden veel voordelen'

dinsdag 13 augustus 2024

Foto: Easypath

In de gemeente Westland zijn veel fietspaden binnen de gemeente en in de buitengebieden over het algemeen uitgevoerd met tegels. Om meerdere redenen zocht de gemeente naar een alternatief. Easypath Nederland BV sprong hier al in 2014 op in en ging om tafel met de gemeente, waarna er al vele fietspadtrajecten met Easypath zijn aangebracht.

Nu, 10 jaar later, hadden de gemeente en de kabel- en leidingbedrijven een aanvullende vraag: ze wilden een eventueel gaslek eenvoudiger kunnen detecteren onder de fietspaden. Samen met Easypath Nederland BV bedachten zij een tweede type gekoppeld betonelement, met gaten en hijsvoorzieningen. De allereerste elementen zijn gelegd in Honselersdijk, en het project is met succes afgerond. 

Gaslekken

Onlangs is de Europese wet aangepast, waarin staat dat gaslekken (klasse 2) in plaats van binnen 6 maanden nu binnen 5 werkdagen afgerond moeten zijn. De gaslekken moesten dus sneller worden gedetecteerd. “Eigenlijk moet het stuk fietspad er binnen 45 minuten uit zijn”, aldus Marcel Vogelaar van de gemeente Westland. “Ineens bedachten we: waarom verzinnen we geen platen met gaatjes erin, dan kan er eenvoudiger gesnuffeld worden naar gas. Eerder ging er best een groot stuk fietspad uit, dat was best een veldslag.” Jim Brouwer, directeur van Easypath, voegt toe: “Met dit nieuwe type element hoeven er waarschijnlijk maar een of twee uit, want er zitten een aantal gaatjes per vierkante meter in - inclusief een hijsvoorziening.”

Meer voordelen

De gemeente wil zo veel mogelijk mensen op de fiets krijgen. “Het fietscomfort is vele malen hoger en de onderhoudskosten zijn eigenlijk weg. Bij de betegelde fietspaden reden er zelfs waterwagens overheen om het zandpakket nat te houden, zodat de tegels bleven liggen. Maar daar was gewoon geen kruid tegen opgewassen. Ook heb je met de nieuwe elementen geen 
last meer van boomwortels die erdoorheen komen: er zit een andere opbouw onder qua fundering”, aldus Vogelaar. Omdat er nagenoeg geen voegovergangen meer zijn en de voegen niet ‘open’ kunnen gaan staan, wordt de veiligheid ook verbeterd. “Wielrenners komen niet zo makkelijk meer met hun banden in zo’n voeg”, zegt hij. “De betonelementen hebben een stroef profiel, dus er is weinig kans op slipgevaar”, gaat Brouwer verder. “De kracht zit echter vooral in het modulaire karakter. Je kunt de betonelementen over het algemeen makkelijk eruit halen en weer erin leggen, of verleggen naar andere projecten.” Volgens Brouwer is het product enorm duurzaam. “De betonkwaliteit zelf kan zo’n 100 jaar mee. Maar meestal vindt er al eerder een andere inrichting van de openbare ruimte plaats.”