Met slimme technologieën een duurzame leef- en werkomgeving creëren

vrijdag 15 november 2024

Foto: Skopei

De missie van Skopei is helder: bedrijven ondersteunen bij het slimmer delen van mobiliteit en werkplekken, zodat medewerkers efficiënter en duurzamer kunnen werken. Het bedrijf ontwikkelt en produceert onder meer slimme (fiets)sloten en heeft een eigen softwareplatform, Topology, ontwikkeld. Hiermee kunnen gebruikers fietsen, auto’s en werkplekken reserveren en ontgrendelen. Skopei biedt hiermee een complete service voor ‘last mile’-toepassingen. “Het gebruiksgemak neemt toe, wat leidt tot een hogere bezettingsgraad van de fietsen”, aldus de oprichter, Niels Jacobs.

Deze digitale fietssloten kunnen worden gekoppeld aan reserverings- en/of toegangsbeheersystemen, waardoor er geen fysieke sleuteloverdracht meer nodig is. In plaats daarvan worden de sloten ontgrendeld door middel van Bluetooth, een NFC-tag of een (eigen) bedrijfspas. “We willen als bedrijf de drempel verlagen om deelmobiliteit te gebruiken. Dat doen we door de inzet van slimme technologie, legt Jacobs uit. 

Flexibel fietsdelen via één platform

Volgens Jacobs zijn de sloten geschikt voor verschillende soorten organisaties, zoals fietsverhuurders, mobiliteitsaanbieders, zorginstellingen en bedrijven. Met het in-house ontwikkelde softwareplatform, beschikbaar als app en online (beheer)omgeving, kunnen gebruikers eenvoudig fietsen reserveren, ontgrendelen en betalen via automatische incasso. “Als er iets kapot is aan de fiets, kan een gebruiker gemakkelijk een serviceticket aanmaken via de app en wordt deze naar de juiste servicepartner doorgestuurd. Zo is een fiets minder lang uit de roulatie”, gaat hij verder. “Het systeem zorgt voor een soepele ervaring, zowel voor de eindgebruiker als de beheerder.”

Inzicht in mobiliteit

Optioneel kunnen de fietssloten worden uitgerust met een GPS-systeem. “Zo kunnen beheerders en organisaties zien wie een fiets heeft gebruikt, hoeveel kilometer ermee is gefietst en hoeveel CO2 er bespaard of opgewekt is”, zegt Jacobs. “Dit systeem hebben we ook ontwikkeld voor deelauto’s. Met ons autodeelsysteem, dat ook gekoppeld kan worden aan Topology, worden deze gegevens overzichtelijk weergegeven voor beheerders. "Op deze manier komt alle deelmobiliteit van organisaties eenvoudig samen op één platform. Het maakt dus niet uit of iemand eerst een deelauto gebruikt, dan een deelfiets pakt en later weer met een deelauto gaat.”

Duurzame mobiliteitsdoelen

Het doel is om de mobiliteitssystemen te optimaliseren en te zorgen dat de drempel voor duurzame vervoersopties wordt verlaagd. “We helpen bedrijven niet alleen om de bezettingsgraad van hun fietsvloot te verhogen, wat bijdraagt aan duurzame mobiliteitsdoelen, maar ook om het werkgeluk van medewerkers te vergroten en de bereikbaarheid te verbeteren,” besluit Jacobs.