In de gemeente Amsterdam loopt een proef met een systeem dat op afstand de trapondersteuning van e-bikes kan beperken. Dit betekent dat rond bepaalde gebieden de fietsen automatisch worden afgeremd.
Nieuw systeem in Amsterdam gaat e-bikes afremmen op afstand
De non-profit-organisatie Townmaking Institute werkt sinds 2021 met provider Odido samen aan het systeem. Dit systeem beperkt op afstand automatisch de maximumsnelheid van e-bikes. Daarbij wordt de trapondersteuning teruggebracht in de buurt van een 'kwetsbaar gebied’: een druk kruispunt, een druk fietspad, een school, een park of rond wegwerkzaamheden.
Automatisch afgeremd
Afgelopen week testte de Amsterdamse wethouder van verkeer, Melanie van der Horst (D66), het systeem. "Ik kreeg op mijn schermpje een spelend kind met een voetbal te zien. Even later kwam ik in het rood te staan en werd mijn snelheid afgeremd tot 15 kilometer per uur", aldus Van der Horst. Zij denkt dat het systeem een manier is om de verkeersveiligheid in Amsterdam te vergroten. "Het aantal ongevallen met fietsers is schrikbarend hoog. Kinderen durven niet meer te fietsen, ouderen stappen af als er weer eens een opgevoerde fatbike aan komt."
Het werkt alleen met e-bikes die zijn te traceren via gps en die een apparaatje hebben om via mobiel internet de 'slimme snelheidsaanpassing' te ontvangen. Het plan is nog niet door de gemeenteraad gekomen, dus het duurt waarschijnlijk nog jaren voordat het systeem door grote groepen inwoners kan worden gebruikt.
Tests in meerdere steden
De eerste vrijwilligers gaan volgend jaar in Amsterdam testritten maken met het systeem. Een speciale app waarschuwt als er een snelheidsbeperking voor hun e-bike aankomt. Het systeem van Townmaking Institute wordt binnenkort ook in zes andere Europese steden getest.
Overheden kunnen snelheidsbeperkingen instellen, die direct naar de e-bikes in de omgeving van kwetsbare gebieden worden gestuurd. Omdat bijna alle elektrische fietsen werken met motoren van slechts een paar fabrikanten, kan het systeem heel veel e-bikes ondersteunen.
De vrijheid van fietsers
De techniek is een minder groot probleem; er wordt vooral uitgekeken naar de reacties van de bevolking. Van der Horst verwacht dat er wel een 'maatschappelijk debat' zal ontstaan. "Dit plan doet iets met het gevoel van vrijheid van fietsers. Anderzijds doet de vrijheid van nu ook iets met de vrijheid van anderen. Die wordt nu beperkt door het harde rijden."