‘Over 20 jaar zijn er 11.000 transportfietsen in jouw stad geparkeerd!’

dinsdag 18 juni 2024

Foto: Shutterstock

Steeds meer gemeenten hanteren een lagere parkeernorm om het autogebruik te ontmoedigen, waardoor veel parkeerplaatsen verdwijnen. Volgens Erik Bosschaart, werkzaam voor Bureau de Groot Volker, kiezen mensen dan voor de bak-/transportfiets als alternatief voor de tweede auto. Uit recent onderzoek van de Hogeschool Arnhem Nijmegen Automotive (HAN Automotive) blijkt dat dit vervoermiddel een enorme vlucht gaat nemen. Het onderzoek wijst uit dat de oppervlakte die voor fietsparkeren nodig is met bijna 300 procent toeneemt.  

De HAN Automotive heeft onderzoek gedaan naar wat de komende 20 jaar de mobiliteitstrend wordt. Zij concluderen dat er over 20 jaar 50 keer zoveel transportfietsen zijn. “Maar de transportfiets is nu eigenlijk al een probleem”, aldus Bosschaart. De vraag voor gemeenten is volgens hem: Hoe moet een fietsstalling eruit komen te zien? En waar gaan die transportfietsen geparkeerd worden? “Want die fietsen moeten ergens geparkeerd worden, dat kan niet in de fietsrekken die we nu kennen. Nu worden veel transportfietsen kriskras in de stad geparkeerd. “Mensen willen die transportfietsen ook veilig parkeren, want die zijn in trek bij de dief.” 

Oplossingen 

Het onderzoek wijst uit dat als een stad autoluw wordt gemaakt, de (transport)fiets steeds meer plek in gaat nemen. Dat gaat langzaam. “Maar je hebt steeds een toename van het aantal vierkante meters voor fietsparkeren.” Een oplossing kan deelfietsen zijn, omdat er dan minder fietsen nodig zijn. Maar volgens Bosschaart kopen mensen fietsen nog steeds overwegend zelf. “Iemand die een dure fiets heeft, wil deze ook graag ’s avonds weer terug kunnen vinden. Misschien is gratis fietsparkeren faciliteren niet meer een optie, maar willen mensen ook wel betalen voor het veilig parkeren van hun fiets.” Dan is er wellicht bewaking nodig of een andere oplossing. “Als er autoparkeerplaatsen verdwijnen, houd er dan ook rekening mee dat daar eventueel een (transport)fiets voor terugkomt.”  

Voorspellingen 

Het onderzoek dat is uitgevoerd, wordt elke vijf jaar opnieuw gedaan. “In 2028 zien we of de voorspellingen die we in 2023 gedaan hebben kloppen”, aldus Bosschaart. Hij denkt dat de ‘veroorzaker’ van de explosieve toename van het aantal transportfietsen de autoluwe stad is. “De verdichting in de stad neemt toe en parkeren wordt steeds lastiger.” Bureau de Groot Volker roept beleidsmedewerkers op om rekening te houden met de enorme toename: “De inschatting van de HAN Automotive is dat het aantal vierkante meters voor fietsparkeren met bijna 300 procent toeneemt in 20 jaar.”