FOR maakt wegvernieuwing mogelijk

dinsdag 11 januari 2011
timer 4 min
Het internationale programma Forever Open Road (FOR) is gericht op de vernieuwing van alle aspecten van wegbeheer. Wat zijn de speerpunten? En welke praktijktesten worden gedaan? Ruud Smit van de Dienst Verkeer en Scheepvaart licht toe.
FOR maakt wegvernieuwing mogelijk

 

FEHRL


FOR is geïnitieerd door De Federation of European National Highway Road Laboratories (FEHRL). Diverse internationale partners hebben het voortouw genomen om het programma van de grond te tillen, zoals de Dienst Verkeer en Scheepvaart van Rijkswaterstaat, de Bundes Anwalt für Strassenwesen en het Danish Road Institute.

Generatie van de toekomst


“Het doel van FOR is om nog in dit decennium de volgende generatie (hoofd)wegen in Europa mogelijk te maken. Deze weggeneratie is flink goedkoper dan nu het geval is. En sluit meer aan op de behoefte van weggebruikers en omwonenden, die constant in ontwikkeling is. Ingrepen en aanpassingen verstoren het verkeer niet of nauwelijks meer. De ICT-toepassingen op de weg zijn volledig geïntegreerd met die van voertuigen, waardoor de weggebruiker kan genieten van een maximaal reiscomfort. De wegen zijn bestand tegen extreme weersomstandigheden. Extreme vorst, hitte en neerslag worden opgevangen, zodat het wegennet beschikbaar blijft”, vertelt Smit.

Geluidsmetingen


Veel van de kennis die nodig is voor de vernieuwing van het wegbeheer is al aanwezig, maar wordt onderbenut. FOR bundelt die bestaande (bewezen) innovaties uit heel Europa. En draagt deze kennis over aan alle partijen in het wegbeheer. Daarnaast test FOR lopend innovatieonderzoek om de bruikbaarheid aan te tonen. Smit: “In augustus startte bijvoorbeeld een proef in Denemarken om geluidsoverlast op wegen te bestrijden. Het Danish Road Institute liet hiervoor zes proefvakken aanleggen, waar de komende vijf jaar geluidsmetingen plaatsvinden. De eerste resultaten verwachten we medio 2011.”

Vloerverwarming


Een andere praktijktest vindt plaats in Duitsland. Daar wordt vloerverwarming op een betonnen brug getest. De brug wordt verwarmd door aardwarmte dat een temperatuur heeft van 12 graden. De buizen van de vloerverwarming liggen 10 centimeter boven het brugdek, waarop een asfaltlaag is aangebracht. Helpt de vloerverwarming op de brug wintergladheid en vorstschade voorkomen? Kan het systeem in de zomer worden gebruikt om het wegdek te koelen en zo spoorvorming te verminderen? De verwachting is dat de periode tussen de noodzakelijke onderhoudsbeurten flink wordt verlengd.

Kennis opdoen en delen


Innovaties zijn pas effectief als de kennis daarover overgedragen wordt. Dat kan veel beter dan nu vaak het geval is. “Daarom bouwen we bij FOR aan een ruime internationale portfolio van innovatieprojecten. Zodra die voldoende gevuld is, evalueren we de praktijktesten op hun waarde, delen we de kennis en zetten we in op vervolgtesten. Zo brengen we alle losse technieken en methodieken samen en tillen we de te bewijzen oplossingen naar een steeds hoger niveau. Uiteindelijk leidt dat tot de nieuwe generatie wegen”, aldus Smit. De coördinatie van samenwerkingspartners is daarbij een belangrijke succesfactor. Dat behelst bijvoorbeeld ook de auto-industrie en de transportsector.

Slagkracht


“Het vraagstuk overstijgt de mogelijkheden van de afzonderlijke landen. Al was het maar omdat de budgetten sterk onder druk staan. Maar doordat de Europese partners binnen FOR gezamenlijk optrekken, ontstaat er – ondanks de bezuinigingen – toch voldoende slagkracht. We ontwikkelen benodigde specificaties, standaarden en richtlijnen op Europees niveau. Door de snelle kennisoverdracht wordt het wiel niet opnieuw uitgevonden, wat veel onnodige kosten bespaart. Hierdoor kunnen we de volgende generatie (hoofd)wegen snel en breed implementeren.”
Financiering

Programma verder uitgebouwd


De komende maanden wordt het programma verder uitgebouwd doordat alle FEHRL-leden gaan bijdragen. Ook worden diverse projectvoorstellen voorbereid om voor het komende jaar de financiering vanuit de Europese Commissie en de lidstaten rond te krijgen. Verder ontwikkelt FOR verschillende routekaarten voor innovatie, die prioriteiten en planningen voor de realisatie van de nieuwe generatie wegen weergeven. De routekaarten zijn essentieel om naast de industrie en dienstverlening ook de Europese Commissie en de lidstaten achter het idee te krijgen. Benodigde fondsen komen zo ook in de toekomst in voldoende mate beschikbaar.

Bron: Rijkswaterstaat
 

Terug naar overzicht projecten >>>