Gemeente Leiden kiest open marktmodel voor stimulans duurzame mobiliteit

maandag 16 februari 2015
timer 3 min
De gemeente Leiden gaat samenwerken Allego, aanbieder van laadoplossingen voor elektrisch vervoer, om duurzame mobiliteit in de stad te stimuleren. Leiden heeft gekozen voor een open marktmodel. Andere gemeenten zoals Dordrecht, Groningen, Helmond en Zaltbommel maken hier ook gebruik van. Het model zorgt ervoor dat laadpalen sneller gerealiseerd kunnen worden.

Omdat verkeer de belangrijkste bron van luchtverontreiniging is, stimuleert Leiden elektrisch vervoer om minder uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof te bereiken. Zo heeft de gemeente een groot gedeelte van haar eigen wagenpark vervangen voor 100 procent elektrische bestelauto’s en e-scooters.

 

Europese normen luchtkwaliteit 

Steeds meer gemeenten in Nederland willen de introductie van elektrisch rijden in hun stad versnellen door een goede oplaadinfrastructuur voor auto's te realiseren. Dit komt mede doordat Nederland in 2015 moet voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Elektrisch vervoer is schoon, stil en zuinig; dat maakt het een groot pluspunt voor de leefbaarheid in de gemeenten en de gezondheid van mensen. Allego helpt gemeenten om snel en efficiënt laadinfrastructuur te realiseren door het proces vanaf aanvraag tot realisatie en exploitatie uit handen te nemen. Dit doen zij volgens een uniek open marktmodel dat vele voordelen biedt ten opzichte van gangbare aanbestedings- of concessiemodellen.

 

Open marktmodel

Het open marktmodel is gebaseerd op de beleidsregels die op 5 december 2013 door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn geïntroduceerd. De gemeente stelt daarbij de gewenste beleidskaders voor elektrisch vervoer in de gemeente op waarna marktpartijen in staat zijn om openbare laadpalen te realiseren, beheren en exploiteren. Via www.openbaarladen.nl kunnen e-rijders eenvoudig een aanvraag voor openbare laadpalen indienen. Vervolgens wordt het hele proces van aanvraag tot realisatie en exploitatie door Allego of andere aanbieders gecoördineerd. Doordat de marktpartijen, waaronder Allego werken binnen de gemeentelijke beleidskaders behoudt de gemeente de volledige regie over de inrichting van de openbare ruimte. Een groot voordeel is dat Allego zoveel mogelijk uit handen neemt voor zowel de e-rijder als de gemeente. Daarnaast kunnen openbare laadpalen gerealiseerd worden zonder investering van de gemeente. Hiermee wordt het voor alle gemeenten in Nederland mogelijk om elektrisch vervoer te faciliteren.

 

Vraag neemt toe 

“Door de groei van elektrisch vervoer neemt ook de vraag naar openbare laadpalen toe. Al deze aanvragen komen nu bij gemeenten binnen vanwege hun verantwoordelijkheid voor de openbare ruimte. Om gemeenten te helpen met het opzetten van een goede laadinfrastructuur voor elektrische auto’s ondersteunen wij hen in het gehele proces. Zo hoeven zij alleen een faciliterende rol te vervullen,” zegt Thomas Hoogeveen, Business Development Manager bij Allego. “Het open markt model, waar Allego invulling aan geeft, stimuleert tevens innovatie op zowel technologie, processen als dienstverlening. Dit zorgt voor goede betaalbare laaddiensten en kwaliteit van de dienstverlening richting e-rijders voor nu en de toekomst.”