Handhaving en aansprakelijkheid in Shared Spacegebied
maandag 13 december 2010
2 min
Shared Space gaat ervan uit dat de leefbaarheid en veiligheid in het verkeer achteruitgaan door een overdaad aan regels. De opleiding Verkeerskunde aan NHL Hogeschool is in 2009 een tweejarig project gestart naar het Shared Spaceprincipe: Respect in plaats van Regels.
Juridische gevolgen onderzocht
Binnen dit project hebben Pieter Joost Hiemstra, Geert Ale Krist en Maaike Visser de juridische gevolgen van een Shared Spacesituatie onderzocht, zowel in de relatie tussen de overheid en verkeersdeelnemers als tussen verkeersdeelnemers onderling. Conclusie van dit onderzoek is dat handhaving en aansprakelijkheid begrippen zijn die ook van toepassing zijn op een Shared Spacegebied.
Relatie overheid & verkeersdeelnemers
In het onderzoek is een onderscheid gemaakt tussen de overheid als handhaver en als wegbeheerder. Wat is de relatie tussen de overheid als handhaver en verkeersdeelnemers? Op handhavingsgebied zijn met name twee wetten van belang: de Wegenverkeerswet (Wvw) die regels geeft rondom verkeersgedrag en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (Rvv) die regels geeft over het gebruik van verkeerstekens, -lichten en -aanwijzingen. Deze wetten blijven van toepassing in een Shared Spacegebied en kunnen daardoor ook gehandhaafd worden. In een Shared Spacegebied kan het wegdek gebrekkig zijn of er kunnen zich voorwerpen op de weg bevinden die daar niet horen. Als hierdoor ongelukken ontstaan, kan de wegbeheerder aansprakelijk worden gesteld. De wegbeheerder van lokale wegen (waaronder Shared Spacegebieden) is de gemeente. Een weggebruiker kan de wegbeheerder aansprakelijk stellen op basis van artikel 6:174 BW. De weggebruiker dient dan te bewijzen dat er een gebrek aan de weg is en dat hierdoor een ongeval heeft plaatsgevonden. De wegbeheerder kan ook op basis van artikel 6:162 BW aansprakelijk worden gesteld. De wegbeheerder wordt aansprakelijk gesteld als de weggebruiker aantoont dat de situatie niet (op tijd) is onderhouden.
Relatie verkeersdeelnemers onderling
Een Shared Spacesituatie verlangt van een verkeersdeelnemer dat hij op de hoogte is van de algemene verkeersregels en sociaal gedrag vertoont in de vorm van oogcontact en handgebaren. De deelnemers in het verkeer moeten er samen voor zorgen dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Geeft een verkeersdeelnemer hier geen gehoor aan, dan is het mogelijk dat hij artikel 5 Wvw overtreedt. Shared Space of geen Shared Space, aansprakelijkheid van verkeersdeelnemers onderling kan op dezelfde wettelijke gronden worden gerechtvaardigd.
Tekst: Lieke Oosterhout, NHL
Het volledige artikel leest u in Verkeer in Beeld # 6.
Lees ook: Doek valt voor Shared Space Institute
Terug naar overzicht nieuws >>>