Heijmans renoveert viaduct A28 in recordtempo
In de aanbesteding had Heijmans al aangegeven de werkzaamheden snel uit te kunnen voeren, aldus Palm. Maar zó’n zo’n snelle afhandeling hadden opdrachtgever Provincie Gelderland en stakeholders Rijkswaterstaat en de Gemeente Elburg niet van tevoren verwacht.
Multidisciplinair
Het geheim? “We hadden een goed ontwerp en doordacht uitvoeringsplan en hebben bijna alle werkzaamheden integraal vanuit Heijmans gedaan”, aldus een tevreden coördinator. ”De asfaltering, verlichting, vervanging van het viaduct… onze verschillende disciplines hadden korte lijntjes naar elkaar.” Door het goede weer kon het team bijna onafgebroken doorwerken.
De werkzaamheden werden oorspronkelijk ingezet om de N309 bij ‘t Harde aan te pakken. “Vanwege de toenemende verkeersdrukte moest daar capaciteitsvergroting komen”. Heijmans heeft de opritten naar de snelweg A28 verlegd, de op- en afritten voorzien van verkeerslichten, meer rijstroken op de N309 toegevoegd en de fietspaden verbreed.
Daartoe was het echter ook nodig om het viaduct van de A28 te vervangen. “Dat is in twee fases gebeurd, zodat continu één rijbaan per rijrichting openbleef”, vertelt Palm. Belangrijkste verandering is dat het aantal steunpunten, waarop het dek van het viaduct rust, van twee naar één is gegaan. Hierdoor is er meer ruimte gekomen voor het verkeer op de N309.
Versnellingsmogelijkheden
Dat Heijmans deze renovatie in recordtempo heeft uitgevoerd, is volgens Wouter Palm het bewijs dat er door slim en effectief bouwen versnellingsmogelijkheden zijn bij bouwprojecten. “Door onder andere de intensieve samenwerking, hebben we dit resultaat kunnen behalen. Het lijkt eenvoudig, maar er komt net als bij andere projecten heel wat bij kijken. Des te groter is de trots van het team met het eindresultaat”, besluit Palm.