Helpende hand bij ombouwen iVRIs
“Het is zeker geen ‘business as usual’”, zegt Arjan Bezemer, projectleider Talking Traffic bij DTV Consultants. “Waar de klassieke VRI alles zelf deed en hooguit communiceerde met andere installaties of een centrale, communiceert de iVRI ook met de buitenwereld.” De iVRI’s versturen niet alleen gegevens naar weggebruikers, maar kunnen ook data van hen terugontvangen door de signalen die hun smartphones of in-car apparatuur verzenden. Daardoor heeft de iVRI voortdurend een beeld van de hoeveelheid en het type wegverkeer dat eraan komt en kan daarom beter bepalen of een verkeerslicht langer groen moet blijven. Ook wordt het beter mogelijk om bepaalde groepen weggebruikers voorrang te geven, zoals nu al wel met openbaar vervoer gebeurt.
Minder opstoppingen
Bij de ontwikkeling van nieuwe diensten voor de weggebruiker zijn inspanningen nodig van nieuwe partijen. Niet alleen de leveranciers van VRI’s hebben een rol, maar ook telecomleveranciers en leveranciers van informatiediensten. Realisatie van informatiediensten, zoals reisadviezen op basis van realtime informatie over de situatie op de weg of een gepersonaliseerde groene golf in de auto, vergt een keten van weggebruiker naar wegkantapparatuur en weer terug. Als die keten goed wordt ingericht is Talking Traffic niet alleen een technologische stap voorwaarts, maar draagt het ook bij aan verkeerskundige doelstellingen zoals minder opstoppingen en het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Binnen Talking Traffic zijn daarom drie clusters gedefinieerd van relevante partijen: leveranciers van wegkantsystemen, van clouddiensten en van informatiediensten. Na een aanbesteding zijn vorig jaar verschillende bedrijven geselecteerd binnen elk van die drie clusters. De clouddiensten en informatiediensten kunnen met de data uit de iVRI’s toepassingen ontwikkelen en communiceren zelf weer met de iVRI. Wegbeheerders moeten nu vooral aan de slag met het kiezen van iVRI leveranciers en het ombouwen van hun VRI’s. “Het is een omvangrijke operatie”, schetst Bezemer. “Van de in totaal 5.500 VRI’s in Nederland staan er dit jaar ruim 1.200 op de rol om aangepast te worden.”
Taakverzwaring
De verschillen tussen de wegbeheerders zijn groot. De ene gemeente of provincie is al een eind op weg met de voorbereiding van de ombouw van hun VRI’s, de ander moet nog beginnen en wacht liever af hoe de ervaringen elders uitpakken. Sommige wegbeheerders ervaren het bovendien als een enorme belasting. Bezemer: “Je ziet dat het takenpakket van een wegbeheerder al flink vol is. Een dergelijke innovatie is iets extra’s en dat is ingrijpend. Dat geldt niet alleen voor de realisatiefase, maar de introductie van iVRI kan ook tot taakverzwaring leiden bij het beheer en onderhoud. Verkeerslichten staan er namelijk niet alleen om het verkeer te regelen, maar dienen nu ook als databron. De wegbeheerder moet dan ook zorgen dat die data van voldoende kwaliteit zijn om als input voor consumentendiensten te kunnen dienen”.
Bomen
Soms zien gemeenten en provincies door de bomen het bos niet meer en daarom biedt DTV Consultants dienstverlening op maat op verschillende vlakken in het gehele proces van de Taskforce iVRI. Het gaat daarbij om het bepalen van de verkeerskundige randvoorwaarden en de keuze voor een leverancier, bij de organisatie van het project, de realisatie, monitoring en evaluatie.
“In opdracht van de Beter Benutten-regio’s Midden-Nederland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) zijn we zo’n anderhalf jaar geleden begonnen met het adviseren van een aantal wegbeheerders in die gebieden”, zegt Bezemer. “Ook in andere regio’s zoals de provincie Noord-Brabant zijn we actief. En gemeenten en provincies kunnen ons natuurlijk ook rechtstreeks benaderen om hierbij te helpen”, zegt Bezemer.
Voordelen
Wegbeheerders moeten even geduld hebben voordat ze de vruchten kunnen plukken van hun inspanningen, maar op termijn zijn er tal van voordelen. Te denken valt aan en betere verkeersafwikkeling doordat er meer slimme data beschikbaar komen. Daarnaast is kostenreductie mogelijk, doordat detectielussen overbodig worden als voertuigen eenmaal als sensor kunnen fungeren. Verder ontstaat er minder afhankelijkheid van leveranciers door internationale standaardisatie van de hard- en software en wegbeheerders krijgen de mogelijkheid om directer met specifieke doelgroepen te kunnen communiceren. Bezemer: “En minstens zo belangrijk is dat intelligente verkeersregelinstallaties de basis leggen voor nieuwe mogelijkheden op het gebied van verkeersmanagement maar ook de ontwikkeling van autonoom rijden en het ‘internet of things’. Ontwikkelingen die sneller gaan dan we pakweg vijf jaar geleden voor mogelijk hielden. Je legt een technisch fundament neer. Daarmee zijn we klaar voor de toekomst.”
Meer weten? www.dtvconsultants.nl/ivri
Door Yvonne Ton