'Herinrichtingen hoofdstad funest voor doorstroming'

donderdag 10 maart 2011
timer 2 min
'Herinrichtingen centrum hoofdstad funest voor doorstroming' De herinrichting van het Rokin, het Damrak en het Stationseiland is desastreus voor de doorstroming van het verkeer in de hoofdstad. Dit schrijft Guus Bakker, voorzitter van Amsterdam City, de spreekbuis van het bedrijfsleven in de binnenstad.
'Herinrichtingen hoofdstad funest voor doorstroming'

Foto: © ANP 

Bezoekers en economie slachtoffer


Uitvoering van de huidige plannen voor de herinrichting van het Rokin, het Damrak en het Stationseiland is desastreus voor de doorstroming van het verkeer en vormt een risico voor de bereikbaarheid voor hulpdiensten in de hoofdstad. Dit schrijft Guus Bakker, voorzitter van Amsterdam City, de spreekbuis van het bedrijfsleven in de binnenstad, aan wethouder Eric Wiebes en voorzitter Jeanine van Pinxteren van stadsdeel Centrum. “De slachtoffer zijn de bezoekers en de economie,” aldus Bakker in Het Parool.


Problemen Damrak


Het Damrak zal door een aantal ingrepen een fuik voor tram, bus en auto worden, aldus Bakker. Linksaf de Paleisstraat inslaan zal niet meer gaan en de invoegstrook voor de parkeergarage van de Bijenkorf zal verdwijnen. Voorts zullen tram en auto op één rijstrook rijden en kan men ook niet meer linksaf de Prins Hendrikkade op rijden.


Chaos met touringcars


De herinrichting heeft volgens Bakker grote gevolgen voor touringcars, die acht à negen percent van de bezoekers aan Amsterdam en de regio vervoeren. In de plannen wordt het aantal parkeer- en halteplaatsen, dat in 1998 140 bedroeg, verminderd tot veertig. Met als gevolg dat mensen op straat zullen in- en uitstappen.

Opstoppingen museum


Het Amsterdams Museum krijgt alleen al dertigduizend kinderen per jaar op bezoek, die voor een deel per bus komen. “Nu al leidt dit geregeld tot onveilige situaties én opstoppingen. Dat wordt alleen maar erger.”


Herziening plannen


Amsterdam City vraagt om herziening van de plannen en adviseert geen land af te graven voor water. “Ruimte is schaars en zolang er geen goed alternatief is voor de verdwenen halteplaatsen, geeft het geen pas de Oosterdoksdijk en het Prins Hendrikplantsoen af te graven ten behoeve van extra waterlandschap. Dit kunnen wij ook zeggen namens de verzamelde rondvaartrederijen.”

Bron: Parool 08/03/11
 

Terug naar overzicht nieuws >>>