Hoe een fietswijk verrijst in Singapore

woensdag 1 februari 2017
timer 2 min
Advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos gaat helpen een fietsnetwerk in de Singaporese wijk Ang Mo Kio te plannen en ontwerpen. Samen met ontwerp- en ingenieursbureau Surbana Jurong heeft het bureau de opdracht gekregen een veilig en comfortabel fietsnetwerk te realiseren voor de 175.000 inwoners van de 'fietswijk'.

De fietswijk moet als voorbeeld dienen in het streven naar een car-lite Singapore. In Azië zijn veel steden oorspronkelijk ontworpen voor gemotoriseerd verkeer, maar die kampen nu met een dichtslibbend wegennet.

Dichtslibbende wegen

De overheid van Singapore voert daarom al meerdere jaren een actief ontmoedigingsbeleid voor autobezit en communiceert een visie en campagne voor een car-lite Singapore, waarin openbaar vervoer, fietsen en lopen centraal staan.

Model Town

De Land Transport Authority (LTA) van Singapore heeft de stadswijk Ang Mo Kio hiervoor als model town aangewezen. Daarvoor is Nederlandse expertise op het gebied van fietsinfrastructuur ingeroepen. Adviesbureau Witteveen+Bos heeft bovendien al ervaring in Singapore.

 

In de fase van het gedetailleerde ontwerp brengen lokale Singaporese ingenieurs de ontwerpen een stap verder onder toezicht van Witteveen+Bos. Daarbij zal geanalyseerd worden hoe fiestpaden en kruisingen in de omgeving kunnen worden ingepast. Ook worden alvast uitbreidingsmogelijkheden van het fietsgebruik inzichtelijk gemaakt.

Een impressie van de fietswijk. Schets van ontwerpbureau Surbana Jurong.