Innovatietransferium matcht vraag en aanbod
Vraag en aanbod
Het Innovatietransferium is ontstaan onder de vlag van de Bouwcampus, de samenwerking in de gehele bouwsector die is gestart door de initiatiefnemers Rijkswaterstaat, Bouwend Nederland (de organisatie van bouw- en infrabedrijven in Nederland) en de Rijksgebouwendienst. Doel van het transferium is vraag en aanbod bij elkaar brengen.
Grote opgaven
De Bruijne: ‘De afgelopen jaren is de markt met tal van ideeën en innovaties gekomen. Maar die bleven onbekend of er werd weinig mee gedaan. Het gros van deze ideeën was namelijk te ongericht, omdat de vraag van Rijkswaterstaat niet scherp geformuleerd was. Daarom zijn mijn collega’s gestart met de zogenoemde innovatieopgave. We zoeken naar innovatieve oplossingen en methoden voor de grote opgaven waar we voor staan. Samen met marktpartijen en kennisinstellingen hebben we in kaart gebracht op welke punten in het primaire proces van Rijkswaterstaat vernieuwing nodig is. Daarbij is gekeken naar de periode 2015-2025. De innovatieopgave maakte duidelijk welke innovaties er nodig zijn voor een slimmere, goedkopere en doelmatiger uitvoering van onze kerntaken. Deze opgave wordt nu via een speciaal proces vertaald in een agenda. Het Innovatietransferium is een middel om dit proces goed te laten verlopen.’
Bouwsector
Ook het belang van de bouwsector is groot. ‘Die moet het hebben van vernieuwing. Goede ideeën moeten worden ontwikkeld naar bruikbare technieken en methoden, waarmee bouwbedrijven zich kunnen onderscheiden. En die goede ideeën moeten sneller naar de markt gebracht worden’, aldus De Bruijne.
Natte kunstwerken
De Bruijne geeft een voorbeeld van een vraag die is uitgezet in het Innovatietransferium: ‘Rijkswaterstaat staat voor de vervangingsopgave van natte kunstwerken uit de jaren ’30, zoals sluizen en stuwen. Via het Innovatietransferium vragen we marktpartijen op welke innovatieve wijze we dat kunnen aanpakken.’
Pilot
Op dit moment bevindt het Innovatietransferium zich nog in een pilotfase. De Bruijne: ‘We hebben zo’n honderd personen aangeschreven, afkomstig uit de markt, de overheid en kennisinstellingen. Ongeveer de helft daarvan is nu actief in de community. En je ziet nu dat er aanbod is voor de vragen die wij vanuit onze innovatieopgave in het Innovatietransferium hebben geplaatst. Waar het vervolgens om gaat is dat men elkaar opzoekt en verbindingen legt. Ook tussen de vergelijkbare ideeën onderling. Want bij de ene indiener ligt de nadruk op bijvoorbeeld techniek, bij de andere op verkoop. Die verschillende competenties van de indieners van ideeën kunnen bij elkaar worden gebracht en elkaar versterken. Dat is matchmaken!’ De Bruijne erkent dat marktpartijen een commercieel belang kunnen hebben en terughoudend zijn om hun idee zomaar op straat te leggen, met het risico dat andere partijen ermee vandoor gaan. ‘Dat is een reële angst. Aan de andere kant geloof ik er ook niet in als je je kaarten tegen de borst houdt. Het gaat er dan dus om je innovatie verpakt te verkopen.
Besloten community
Hoe werkt het Innovatietransferium praktisch? ‘Het platform is een besloten community, waar innovaties verder ontwikkeld kunnen worden. Iedereen kan zich er via www.innovatietransferium.nl registreren. Na ontvangst van de benodigde gegevens wordt er een account aangemaakt en ontvang je je inloggegevens’, legt De Bruijne uit.