Innovatieve aanpak fietsongevallen 50-plussers
Gezamenlijk onderzoek
Regionale, maatschappelijke, wetenschappelijke en marktpartijen gaan gezamenlijk onderzoek doen naar nieuwe infrastructurele maatregelen ter voorkoming van enkelvoudige fietsongevallen bij 50-plussers. Deze doelgroep is oververtegenwoordigd in de ongevallencijfers. In het onderzoeksproject zullen onder andere proefpersonen gaan fietsen met camera’s om informatie te verkrijgen over bijna-ongevallen, risicovol gedrag dat vooraf gaat aan (bijna) ongevallen en de omstandigheden die dat gedrag beïnvloeden. Het ministerie stelt in totaal 300.000 euro beschikbaar voor de komende drie jaar en financiert hiermee de helft van het project. De andere financiers zijn de Provincies Overijssel, Fryslan en Utrecht.
Innovatieve ideeën
In juli 2012 heeft het ministerie onderzoeksinstellingen, maatschappelijke organisaties, provincies, gemeenten en marktpartijen opgeroepen onderzoeksvoorstellen in te dienen op twee thema’s op het gebied van fietsveiligheid: enkelvoudige fietsongevallen van 50-plussers en veilig fietsgedrag van jongeren. Inzet is met de toepassing van vernieuwende ideeën het aantal fietsongevallen terug te dringen. Het project ‘Het Vergevingsgezinde Fietspad’ is als beste idee uit de bus gekomen en wordt de komende drie jaar uitgevoerd. De onderzoeksresultaten worden vertaald in bestaande en/of nieuwe CROW-richtlijnen voor de vormgeving van fietsinfrastructuur.
Cijfers
In 2010 was 60% van de 19.200 ernstig verkeersgewonden fietser. 86% hiervan was slachtoffer van enkelzijdige fietsongevallen. In bijna de helft van deze gevallen was de gewonde fietser ouder dan 54 jaar. In 2011 kwamen 200 fietsers om in het verkeer, tegenover 162 in 2010.
Het Vergevingsgezinde fietspad
Het onderzoek moet ertoe leiden dat fietspaden zodanig worden vormgegeven dat er minder enkelvoudige ongevallen optreden én dat de resterende ongevallen een minder ernstige afloop hebben. Het Vergevingsgezinde Fietspad moet van nature tot wenselijk fietsgedrag uitnodigen en waar nodig foutcorrigerend en letselbeperkend werken. Bij de vormgeving wordt rekening gehouden met de beperkingen en capaciteiten van oudere fietsers. Het fietspad moet tevens ook veiliger voor jongere fietsers zijn. Het onderzoeksproject is een initiatief van de provincies Fryslan, Utrecht en Overijssel, Rijksuniversiteit Groningen, Fietsersbond, Politie IJsselland, de gemeenten Zwolle en Leeuwarden en RoyalHaskoningDHV (penvoerder).