Jaarthema Mobiliteitsknooppunten blijft op de kaart
Praktische invulling
Het afgelopen jaar heeft de stichting samen met Movinnio vooral praktische invulling gegeven aan het thema, in het bijzonder aan P+R-terreinen. Langen: “Hierbij is vooral de beleving onder de aandacht gebracht: beschouw P+R’s niet alleen als vervoersknooppunt, maar ook als beleefknooppunt.” De stichting heeft een sociale blik op parkeren: kijk vooral door de bril van de gebruiker, maar tegelijkertijd ook door de bril van de overheid. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar het sociaal veilige en vriendelijke aspect van P+R-terreinen en carpoollocaties. Door goede onderlinge afstemming van infrastructuur, faciliteiten en beheer wordt het beoogde OV-gebruik, carpoolen of fietsen gestimuleerd. De activiteiten van P+Rmissie liggen in het verlengde van de ontwerpen van civieltechnische ingenieursbureaus van dergelijke parkeerterreinen. “De geboden faciliteiten kunnen tevens een functioneel onderdeel zijn van programma’s en projecten als Beter Benutten, Slim Werken Slim Reizen en Spitsmijden”, stelt Langen.
MobiBus voor sociale veiligheid
Het pilotproject met de MobiBus, een mobiele facilitering bij de vernieuwde carpool Apeldoorn-Zuid (A1, afrit 20), is een van de meest aansprekende resultaten van P+Rmissie. Voor de gebruikers was het even wennen, maar inmiddels heeft deze mobiele facilitering een waardevolle plaats ingenomen en reageren - vooral vrouwelijke - bezoekers enthousiast op de kwaliteit en geboden services. De sociale controle en veiligheid hebben hun dienst bewezen. De criminaliteit is nihil en de parkeerbezetting gemiddeld 90 procent. De fietsenstalling is voor 75 procent bezet. Het terrein is dagelijks schoon en straalt een aangename sfeer uit voor de gebruikers. Naast koffie en broodjes is vooral het aanzienlijke toiletgebruik opmerkelijk, evenals het gebruik van internet en gratis Wi-Fi. Flexwerkers zijn inmiddels regelmatig actief; er vinden zelfs al vergaderingen plaats. “Niet alleen blijven we de MobiBus verder door ontwikkelen en meer P+R’s realiseren ”, aldus Langen. “We gaan vooral de opgedane kennis omtrent mobiliteitsknooppunten verder onder de aandacht brengen. Ook gaan we in gesprek met het ministerie om het thema breder op de kaart te zetten.”
Rol knooppunten in Rijksbeleid
Emile Dil maakte tot voor kort deel uit van de programmadirectie Beter Benutten. In deze hoedanigheid nam hij het ‘knooppuntenstokje’ over van Movinnio. “In de eerste fase van het Beter Benutten-programma had dan ongeveer 15 procent van de maatregelen rechtstreeks betrekking op een knooppunt. In de tweede fase zal dat zo blijven. Hierbij zijn drie speerpunten geformuleerd: P+R-voorzieningen, maatregelen in knooppunten ter stimulering van het fietsgebruik en verbetering van aansluitingen tussen nationaal en stedelijk en regionaal openbaar vervoer in de knooppunten.” Het Rijk stimuleert daarnaast onderzoek en experimenten om beter zicht te krijgen op optimalisering van het functioneren van knooppunten. Dil vult aan: “Daarbij gaat het niet alleen om fysieke maatregelen, maar bijvoorbeeld ook om de vraag hoe ontwikkeling en beheer het beste georganiseerd kunnen worden.” In dat verband ondersteunt het ministerie van IenM het initiatief van de Rijksadviseur voor Infrastructuur om een knooppuntloket in het leven te roepen (2014-2016). Regio’s kunnen daarbij kansrijke knooppuntprojecten indienen, die vervolgens door een expertteam worden geanalyseerd. Daarna wordt een ontwikkeladvies opgesteld.
Divers pakket aan maatregelen
Inmiddels is de eerste fase van het Beter Benutten-programma vrijwel afgerond (2011-2014). Daarin zijn ongeveer 280 maatregelen voorbereid en in uitvoering. Het totale investeringsvolume door het Rijk, regio’s en de markt is ruim 1 miljard euro. Dil: “De maatregelen zijn zeer divers, van kleine infrastructurele ingrepen (verkeersmanagement) en verbetering van reisinformatie, tot acties gericht op gedragsverandering van de reiziger. Maatwerk per regio staat daarbij voorop.” Op dit moment wordt de tweede fase voorbereid, gericht op de periode 2014-2018. Het aantal deelnemende regio’s is gegroeid van zeven naar twaalf. Het Rijk stelt voor de tweede fase nog eens 300 miljoen euro ter beschikking, weer onder de voorwaarde van cofinanciering door regio’s en markt. Op basis van de ervaringen uit de eerste fase, zal de focus nog meer liggen op gedragsverandering en geautomatiseerde reisinformatie, omdat daar naar verwachting nog veel winst te boeken is.
www.beterbenutten.nl
www.mobibus.nl
Dit artikel is verschenen in de Innovatiebundel Mobiliteitsknooppunten van Movinnio