Kolossale prefab brugliggers over de Gaasp
De bruggen zijn onderdeel van een megaproject. Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) met één of meer rijstroken. Onderdeel hiervan is de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg) en een 3 kilometer lange landtunnel. Bouwconsortium IXAS (Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure) voert dit deelproject uit, inclusief 20 jaar beheer en onderhoud. Het werk is in 2014 gestart en is klaar in 2021.
Brug over de Gaasp
De A9 wordt van 2x2 en een spitsstrook verbreed naar 2x5 rijstroken en een wisselstrook. Dat betekent dat de huidige brug over de Gaasp niet meer toereikend is. Daarom wordt de oude brug vervangen (de fundering wordt hergebruikt) en wordt er ten zuiden van de bestaande brug een tweede nieuwe brug gebouwd. De oude brug wordt pas vervangen nadat de zuidelijke brug gereed is. Het verkeer rijdt dan over de nieuwe zuidelijke brug en kan blijven doorstromen.
2 meter
De twee nieuwe brugdekken bestaan uit vijf overspanningen. Bij de bouw van de brug worden liggers toegepast met een lengte van 17 meter bij de kortste overspanning tot 57 meter bij de langste overspanning in het midden. Normaliter is de breedte van een kokerligger 1,48 meter, maar voor dit project zijn liggers vervaardigd met een breedte van 2 meter.
Keuze voor prefab liggers
"De keuze voor prefab liggers wordt in de eerste plaats ingegeven door de korte bouwtijd, weinig ruimte op de bouwlocatie en minimalisering van de overlast", zegt Peter Schouten, projectdirecteur van IXAS. Hij vertelt dat het brugdek met de lange voorgespannen liggers in het werk in dwarsrichting wordt nagespannen, zodat er geen druklaag nodig is. Bij de kleinere velden wordt een traditionele druklaag toegepast. Schouten: "Door de nagespannen dwarswapening blijft de constructiehoogte beperkt. Dat is belangrijk in verband met het streven naar een maximale doorvaarthoogte en minimale hoogte van het wegdek ten opzichte van maaiveld. Bovendien hebben de kokerprofielen een relatief laag gewicht door de holle ruimten."
Zuidelijke brug open in maart
In februari 2016 worden de liggers in enkele weken aangebracht, waarna de nieuwe zuidelijke brug in maart 2016 al open moet voor het verkeer. De langste liggers gaan per schip naar de locatie en de kortere liggers per as. Voor de montage worden twee zware rupskranen ingezet die aan de wal staan.