Kritisch over plan verbreding A27
donderdag 23 juni 2011
2 min
Transportsector kritisch over plan verbreding A27
Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn niet tevreden met de manier waarop verkeersminister Melanie Schultz van Haegen de A27 tussen Utrecht en Breda wil verbreden.
Minder bestendig tegen verwachte groei
Ze zijn wel blij dat de minister de wegverbreding 'voortvarend' aanpakt. Maar dat de minister kiest voor de 'versoberde' variant baart de organisaties zorgen. Die variant maakt de weg 'minder bestendig' tegen de te verwachten groei van het wegverkeer op dit traject.
Twijfels bij financiering
TLN en EVO zeggen dit in een gezamenlijke reactie. Ze hebben ook twijfels bij de financiering. Mocht de verbreding van de A27 duurder uitpakken dan wordt begroot, dan zou dit ten koste gaan van het budget dat beschikbaar is voor de verbreding van de A58, een belangrijke schakel in de verbinding tussen de Rotterdamse haven en het Ruhrgebied. Voor de aanpak van de A27 is maimaal 888 miljoen euro beschikbaar.
Voorkeur voor andere variant
De organisaties hadden zelf een voorkeur voor een andere variant, waarbij doorgaand en regionaal verkeer worden gescheiden door de aanleg van vier rijstroken in beide richtingen en van een nieuwe regionale verbindingsweg bij Gorinchem. De variant waarvoor Schultz kiest, voorziet slechts op een gedeelte van de A27 in vier keer twee rijstroken; op andere delen blijft het bij drie keer twee stroken. Daardoor wordt regionaal verkeer niet gescheiden van doorgaand verkeer en dat leidt tot minder goede doorstroming, vrezen EVO en TLN.
Bron: Nieuwsblad Transport
Terug naar overzicht nieuws >>>