Langste viaduct leidt tot betere doorstroming

maandag 27 mei 2013
timer 2 min
Cofely heeft de elektromechanische installaties ontworpen en geplaatst voor de nieuwe Westrandweg in Amsterdam. Cofely installeerde onder meer dynamische openbare verlichting en stilstanddetectie voor afwijkend verkeersgedrag.

Langste viaduct leidt tot betere doorstroming

Aanpassingen

Hiermee worden files tijdig gesignaleerd en maatregelen genomen om de verkeersstroom weer op gang te brengen. Daarnaast zorgt Cofely voor de benodigde aanpassingen in de verkeerscentrale Noordwest-Nederland. Al deze toepassingen zorgen voor een betere begeleiding, bewaking en sturing van de verkeersstromen op de Westrandweg en een betere doorstroming op de A10.


Westrandweg

De Westrandweg zorgt, samen met de Tweede Coentunnel, voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam.Hans Boot, COO Cofely Nederland NV: “Na jaren van voorbereiding is de Westrandweg nu volledig in gebruik genomen. Net als de modernste installaties die we in de Leidsche Rijntunnel hebben bedacht en geplaatst, zal ook dit project leiden tot een betere doorstroming van het verkeer. Beide projecten kenmerken zich door gebruik van de modernste technische noviteiten. Cofely heeft ook oog gehad voor het milieu, door duurzame installaties in te zetten verzorgen ze een lager energieverbruik, daardoor is er minder luchtvervuiling en dus minder CO2 uitstoot. Wij zijn erg blij met de goede samenwerking met Rijkswaterstaat, die ervoor heeft gezorgd dat ook dit project succesvol is afgerond.”

Drie km lang viaduct

Jelmer Wittebol, projectmanager Cofely: “Wat dit project met name zo bijzonder maakt, is het drie kilometer lange viaduct. Dit gedeelte is op palen uitgevoerd om onderliggende infrastructuur niet aan te tasten. Veel van de in tunnels toegepaste techniek is in dit kunstwerk verwerkt en de bediening en besturing is specifiek voor dit project ontworpen en gerealiseerd. De techniekkasten mochten niet in het zicht staan. We hebben daarom alle bekabeling via pilaren naar beneden gebracht. De techniekkasten zijn onderaan het kunstwerk geplaatst, wat een hele uitdaging was.”