Lindy Molenkamp: Slim besparen op infrabeheer kan

maandag 28 december 2015
timer 3 min
De instandhoudingskosten van infrastructuur zullen in de toekomst niet meer volledig gedekt kunnen worden, waarschuwt Lindy Molenkamp, hoofd eenheid Wegen en Kanalen bij de provincie Overijssel in Trends 2016, de jaarlijkse eindejaarsuitgave van Verkeerskunde. In dit interview en eerder ook op het NVC 2015 geeft en gaf Molenkamp concrete handvatten voor het alert zijn op kosten en het grijpen van kansen.

Door Leonie Walta

 

Borden die waarschuwen voor spoorvorming, bruggen die gesloten worden voor zwaar verkeer, het zijn signalen van achterstallig onderhoud aan de infrastructuur. En het is niet alleen de economische crisis die zich hier laat voelen. "Over de levensduur van een weg kost het onderhoud minstens vier à vijf keer zoveel als de aanleg", zegt Molenkamp. "Dat geld zal er de komende decennia gewoon niet komen, we zullen het met minder moeten doen."

 

Molenkamp gaat deze uitdaging deels aan door het stellen van prioriteiten, maar vooral ook door nu al slim in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. Daarbij beschouwt ze mobiliteit en infrastructuur in de volle breedte, van nieuwe vervoerswijzen tot assetmanagement en van techniek tot wetgeving.

 

Herinterpretatie Bouwbesluit

Een van vele oplossingsrichtingen die Molenkamp noemt, is het zoeken naar ruimte in bestaande wet- en regelgeving. "Als we bij het onderhoud aan onze kunstwerken willen voldoen aan de normen die behoren bij het Bouwbesluit 2012 dan moeten decentrale wegbeheerders vrijwel alles vervangen. Die normen zijn echter gebaseerd op kunstwerken in Rijkswegen met de bijbehorende belasting, en we hebben hier juist veel infra van een lagere categorie. Met andere provincies en een aantal grote gemeenten laten we experts een herinterpretatie van het Bouwbesluit maken, die beter past bij ons areaal en voldoende zekerheid biedt tegen veel lagere kosten."

 

80 verschillende asfaltmengsels

Ook op kleinere schaal is er nog veel winst te boeken. Molenkamp: "Gemeenten in Twente kwamen erachter dat hun asfaltcentrale voor diverse wegbeheerders wel 80 verschillende mengsels moest maken. Daarvoor moet de centrale steeds opnieuw opstarten, en dat kost net zoveel energie als drie huishoudens in een jaar gebruiken. Zoveel verschillende mengsels hebben we natuurlijk helemaal niet nodig."

 

Weegbrug bij afrit bouwterrein

Daarnaast kan de levensduur van asfalt worden verlengd door het beter handhaven van aslasten. "Een groot deel van de te zwaar beladen vrachtwagens die op ons wegennet rijden, betreffen werkverkeer. En dat is vaak afkomstig van projecten waarvan de overheid opdrachtgever is. We kunnen bijvoorbeeld in het contract laten opnemen dat er een weegbrug moet worden aangebracht bij de uitgang van het bouwterrein."

 

Afkijken niet afleren, maar aanleren

Molenkamp is ten slotte voorstander van het bij elkaar afkijken van oplossingen. Collega’s mogen dan ook gerust bij haar een kijkje in de keuken nemen, en Overijssel komt ook graag leren van anderen. "Afkijken is iets wat ons op school wordt afgeleerd, maar beter goed gejat dan slecht bedacht. Kijk wat een ander goed doet en probeer dat zelf nog beter te doen."

 

Handvatten voor de vooruitziende wegbeheerder

Op het Nationaal verkeerskundecongres 2015 in Zwolle gaf Lindy Molenkamp een workshop over de mogelijkheden van de vooruitziende wegbeheerder om kansen te grijpen als het gaat om slim wegbeheer. Lees hier de presentatie in tekst en beeld.

 

Lees het hele interview in Trends 2016 op de website van Verkeerskunde.

Lindy Molenkamp: 'Kijk wat een ander goed doet en probeer dat zelf nog beter te doen'