Linke paaltjes op fietspaden
vrijdag 30 juli 2010
2 min
Jaarlijks raken gemiddeld drieduizend mensen gewond door obstakels op het fietspad, meldt de Fietsersbond. De bond roept fietsers daarom op gevaarlijke en of overbodige paaltjes te melden, zodat de gemeente en provincie de situatie kunnen verbeteren.
Verbetering of verwijdering
Dit kan via het meldpunt op de website van de bond. De Fietsersbond zorgt dat de klachten bij de gemeente of provincie terecht komen en bewaakt vervolgens of de gemeente of provincie de situatie verbetert. Lokale afdelingen van de Fietsersbond dringen bij gemeenten aan op verbetering of verwijdering. De lokale afdeling van de Fietsersbond in Zwolle maakte bijvoorbeeld samen met de gemeente een inventarisatie van slechte en overbodige paaltjes in de hele gemeente. De gemeente maakt nu een plan om het paaltjesbeleid te verbeteren.
Bloedlink
De paaltjes zijn bedoeld om auto's te weren, maar zijn voor fietsers soms bloedlink. Jaarlijks belanden 325 fietsers in het ziekenhuis en melden 2500 slachtoffers zich bij de eerste hulp. Ongevallen op on- of halfverharde paden zijn hierbij nog niet meegeteld. Uit onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat meer dan 99 procent niet aan de aanbevolen vormgevingsnormen voldoet.
Betere vormgeving voorkomt ongelukken
Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat dit soort ongevallen vaker gebeurt met ouderen, tijdens fietstochten en trainingsrondjes en op plaatsen waar de fietser onbekend is. Het merendeel van de botsingen tegen paaltjes en wegversmallingen gebeurt doordat fietsers de obstakels niet of te laat zien. Paaltjes worden gebruikt om misbruik van het fietspad door autoverkeer te voorkomen, maar veel paaltjes zijn overbodig. Vaak is het middel erger dan de kwaal. Daarom adviseren de handboeken paaltjes alleen te overwegen als andere maatregelen onvoldoende effectief zijn gebleken.
Praktijkonderzoek Fietsersbond
De Fietsersbond heeft de afgelopen vier jaar in het kader van de Fietsbalans de infrastructuur binnen de bebouwde kom van 50 gemeenten beoordeeld op fietsvriendelijkheid. Daarbij is onder meer gekeken naar de hoeveelheid paaltjes die moesten worden gepasseerd tijdens een praktijkonderzoek op veelgebruikte fietsroutes. Binnen de bebouwde kom komen fietsers de meeste paaltjes tegen op fietspaden bij kruispunten. In totaal is 1800 kilometer gefietst en zijn zeshonderd paaltjes gepasseerd. Met andere woorden: gemiddeld één paaltje per drie kilometer fietsen. Van die zeshonderd paaltjes had slechts één procent een vormgeving die voldeed aan de eisen uit het handboek voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom.
Terug naar overzicht nieuws >>>