Londens fietsproject verloopt moeizaam

maandag 9 mei 2011
timer 2 min
Londen zet zich de laatste jaren in om de fiets een prominentere plaats te geven. Niet alleen zijn op grote schaal leenfietsen geïntroduceerd, ook het fietsnetwerk wordt opgewaardeerd. Het leenfietsproject loopt echter niet zo soepel en de blauwe fietsstroken blijken nog weinig nieuwe fietsers te trekken.
Londens fietsproject verloopt moeizaam

 

Leenfietsen en cycle superhighways


Vorig jaar introduceerde Johnson een ambitieus fietsprogramma dat onder meer 12 zogenaamde cycle superhighways omvat. Blauwe fietsstroken die het forenzen makkelijker moeten maken van de buitenwijken naar het centrum te fietsen. Ongeveer tegelijkertijd werd de leenfiets in de Engelse hoofdstad geïntroduceerd. Hoewel de eerste gebruikscijfers van de leenfiets hoopgevend zijn, plaatst het Transport Committee – een onderzoekcommissie van het Engelse parlement- de nodige kanttekeningen bij de eerste resultaten.

Enquête


Positief is dat 20 procent van de 1300 inwoners die een enquête invulden aangaven dat ze met fietsen zijn begonnen dankzij dit initiatief. En 80 procent vindt het project zijn geld waard.
Tot nu worden dagelijks 15.000 trips gemaakt met de leenfiets. Londen mikt uiteindelijk op 40.000 trips per dag en de hoop is dat de cijfers op den duur worden gehaald nu naast abonnementhouders ook gelegenheidsgebruikers een leenfiets kunnen huren. Ook de doelstelling om vijf procent van de automobilisten tot de fiets te verleiden is nog niet in zicht. Op dit moment wordt minder dan één procent van de autoritten vervangen door een leenfietsrit.

Problemen met klantenservice


Financieel loopt ook niet alles op rolletjes. Hoewel Barclays groot als sponsor wordt geafficheerd, heeft Londen nog maar 1,9 miljoen pond van de jaarlijks benodigde 18 miljoen pond weten binnen te halen. Verder is er kritiek vanwege een tekort aan fietsen op sommige verdeelpunten en problemen met klantenservice.

Niet veiliger


Het vernieuwde fietsnetwerk, waarvoor 166 miljoen pond wordt geïnvesteerd, slaat nog niet echt aan, volgens het Committee. Er zouden uiteindelijk 120.000 extra fietsritten door gegenereerd moeten worden. Maar de twee pilot superhighways trekken nu 5000 fietsers per dag en één procent van de geënquêteerden geeft aan vanwege die fietssnelroutes te zijn gaan fietsen. En 60 procent zrgt zich niet veiliger te voelen op de blauwe stroken.
 

Bron: Fietsberaad

Terug naar overzicht nieuws >>>