Minister opent eerste betonnen circulaire viaduct
Het dek van het circulair viaduct bestaat uit veertig betonnen elementen en kan volledig en ongeschonden worden gedemonteerd, verplaatst en op een nieuwe locatie herbouwd. Zo is er geen afval, zijn er geen nieuwe grondstoffen nodig en worden gebruikte grondstoffen op de meest hoogwaardige manier opnieuw gebruikt. Reguliere viaducten worden na 30 tot 50 jaar gesloopt. Het circulaire viaduct gaat zes keer zo lang mee. Het is het eerste betonnen viaduct in Nederland dat zo is gebouwd.
Testen
De komende maanden testen de drie samenwerkingspartners dit eerste prototype van het circulair viaduct op een werkterrein tussen Kampen en Dronten. Het werkterrein is ingericht voor de bouw van de Reevesluis, onderdeel van het project Ruimte voor de Rivier IJsseldelta. Werkverkeer maakt daar gebruik van het viaduct. Met uitgebreide monitoring wordt in de gaten gehouden hoe het viaduct zich gedraagt. De testgegevens worden meegenomen bij de doorontwikkeling van het circulair viaduct.
Leeromgeving circulaire viaducten
Om grootschalige toepassing van circulaire viaducten mogelijk te maken, creëert Rijkswaterstaat samen met Van Hattum en Blankevoort en de Bouwcampus een leeromgeving. De startbijeenkomst vindt plaats direct na de opening van het circulair viaduct. Binnen de leeromgeving wordt de huidige beschikbare kennis van opdrachtgevers en bedrijven bij elkaar gebracht. Doel is om samen te komen tot afspraken en gezamenlijke uitgangspunten voor de ontwikkeling van een concept dat op de markt gebracht kan worden.
Circulair werken
Met de realisatie van het eerste circulaire viaduct van Nederland dragen de drie partners op een innovatieve wijze bij aan de duurzame ambities van Rijkswaterstaat en Nederland, namelijk 49 procent minder CO2-uitstoot ten opzichte van 1990 en circulair bouwen in 2030.