Voor steden en gemeenten is niet altijd duidelijk welke rol zij kunnen spelen in het beïnvloeden van de ‘last mile’ van stadslogistiek. Vaak wordt gedacht aan het verkleinen van de impact van de bezorgvoertuigen, venstertijden of de zero-emissiezone. Maar volgens Nick Juffermans, strategisch adviseur smart mobility & logistiek bij Goudappel, kunnen gemeenten best een integraal pakket aan maatregelen nemen. “De Europese Commissie beveelt aan dat middelgrote en grote steden langs het Europese TEN-T-netwerk een SULP opstellen.”
De invloed van gemeentelijke besluiten op de ‘last mile’ van stadslogistiek
Volgens Juffermans zouden gemeenten de ontvangers, zenders en vervoerders wat meer moeten stimuleren om samen te werken: “Ze wijzen op dit moment allemaal naar elkaar. Het is goed om de keten bij elkaar te brengen, en dat er ook echt lokale spelers bij betrokken zijn.” Verder kunnen bewoners in een wijk- of stadsdeel waardevolle inzichten geven. “Je krijgt dan misschien meer de problemen zichtbaar. Wat is dan die impact van stadslogistiek? Binnen een gemeente zit ook veel logistiek verstopt. Daar kun je iets mee.” Gemeenten zijn in staat om een integraal pakket aan maatregelen te nemen. Zo werd er in Tilburg en Nijmegen een zero-emissiezone ingesteld. Veel ondernemers moesten door een zone heen om bij een andere bestemming te komen. “De vraag voor hen was: ga je dan investeringen plegen of rij je om? Sommige steden zagen het dus niet alleen als klimaatregel, maar ook als verkeersmaatregel.”
Impact
Zo’n tien jaar geleden was het grootste thema in de logistiek duurzaamheid. Nu is dat meer verschoven naar de impact. “Voor de sector is het fijner als zij weten dat er meerdere transities tegelijk aankomen in plaats van na elkaar. Dan kunnen ze gerichter investeren. Het is zaak als gemeente om dus helder te hebben wat er van ondernemers wordt verwacht.” Een voorbeeld is de invoering van de zero-emissiezone in Amsterdam. “Deze is in het uiteindelijke besluit kleiner dan oorspronkelijk bedoeld. Maar het belangrijkste was dat er een zone komt, omdat ondernemers al hadden geïnvesteerd in de komst van een zero-emissiezone. Een integraal maatregelenpakket voor ‘last mile’-logistiek is spannend en nieuw, en dit voorbeeld leert ons dat je soms wat kleiner moet beginnen, maar wel moet starten om impact te maken. De invloed van besluiten op de ‘last mile’ van stadslogistiek moet niet worden onderschat”, aldus Juffermans.