De motorfiets biedt een veelbelovende oplossing voor de mobiliteitsuitdagingen in stedelijke gebieden, maar wordt momenteel onvoldoende benut. Uit onderzoek van de Koninklijke RAI Vereniging, uitgevoerd door Moventem, blijkt dat 71 procent van de werkgevers de motorfiets niet actief promoot als optie voor woon-werkverkeer. Dit is een gemiste kans, vooral nu steden steeds drukker worden en duurzaamheid hoog op de agenda staat.
De onbenutte potentie van motorfietsen voor woon-werkverkeer
Voordelen van Motorfietsen
Motorfietsen kunnen aanzienlijke voordelen bieden voor zowel werkgevers als werknemers, blijkt uit het onderzoek van Moventem. De organisatie voert sinds 2006 doorlopend onderzoeken uit binnen de mobiliteitsbranche. “Maar we hadden nog niet eerder specifiek gekeken naar de motor als alternatief voor het zakelijke verkeer,” zegt onderzoeker Carien Ensing.
Motorfietsen nemen minder ruimte in beslag, kunnen sneller door files manoevreren en dragen bij aan tijdwinst en lagere CO2-uitstoot. Een gemiddelde motor stoot 146 gram CO2 per kilometer uit, vergeleken met 193 gram voor een benzineauto. Bovendien kunnen werkgevers profiteren van lagere parkeerkosten en minder druk op parkeerfaciliteiten. Bovendien ervaren motorrijders vooral veel plezier tijdens het rijden op de motor, blijkt uit het onderzoek.
Toename in rijbewijzen
Er is een opvallende toename in het aantal motorrijbewijzen onder jongeren en vrouwen. In de afgelopen vijf jaar is het aantal motorrijbewijzen onder jongeren gestegen van 15.000 in 2019 naar 19.000 in 2023, een toename van 27 procent. Bij vrouwen is er een groei van 33 procent te zien. Deze groeiende groepen potentiële motorrijders bieden een kans voor meer motorfietsgebruik voor woon-werkverkeer.
Motorpilot politie Amsterdam
Een voorbeeld van hoe motorfietsen effectief kunnen worden ingezet, is de motorpilot van de politie-eenheid Amsterdam. Deze pilot, waarin politieagenten drie maanden lang verschillende motoren konden uitproberen voor hun woon-werkverkeer, is genomineerd voor de Zo Werkt Het Award 2024, een award voor een werkgever die anders kijkt naar een duurzame mobiliteitsoplossing binnen de organisatie en daarmee misschien andere organisaties motiveert dit ook te doen.
Subsidies en stimulansen
Volgens Tom Crooijmans, sectievoorzitter Motoren bij de RAI Vereniging, moet de overheid meer aandacht schenken aan de inzet en het stimuleren van (elektrische) motorfietsen. Hij pleit voor versoepeling van de rijbewijseisen en algemene subsidies om de overstap naar motorfietsen aantrekkelijker te maken. Hoewel er al een subsidieregeling bestaat voor zakelijke elektrische motorfietsen, is er nog geen algemene stimulans voor particulieren. Meer medewerkers op de motor scheelt naast duurzaamheidswinst ook in de parkeerkosten van het bedrijf.