Vanaf 1 januari 2025 is de nachtelijke bediening van sluizen en bruggen op de Maas en de Brabantse kanalen met zes jaar verlengd, tot en met 2030. Deze verlenging biedt schippers en verladers meer flexibiliteit en maakt transportplanning eenvoudiger en efficiënter. Dankzij deze maatregel kunnen zo’n 15 op de corridors gelegen inland terminals containerschepen op de verbinding tussen Brabant/Limburg en de Rotterdamse haven volgens vaste schema’s optimaal en continu laten varen.
Komende jaren sluizen en bruggen op Maas en Brabantse kanalen 24/7 bediend
Bedrijven die actief zijn in de binnenhavens van Brabant en Limburg kunnen hun continue operaties efficiënt voortzetten dankzij de 24/7-bediening van sluizen en bruggen. Dit maakt binnenvaartvervoer niet alleen aantrekkelijk, maar levert ook een belangrijke bijdrage aan het verminderen van files op de weg en de reductie van CO₂-uitstoot.
Programma Topcorridors
De afspraak voor deze bediening werd gemaakt tijdens het jaarlijkse Bestuurlijke Overleg MIRT in november 2024 en valt onder het programma Topcorridors. Binnen dit programma werken het Rijk en regionale partners samen aan het ontwikkelen van efficiënte, duurzame en leefbare corridors via weg, spoor, buisleiding en binnenvaart.
Enkele voorbeelden van initiatieven binnen het programma:
- Binnenvaart: realisatie van extra aanlegplekken, walstroomfaciliteiten en nieuwe overslaglocaties;
- Spoor: een pilot voor zero-emissie rangeren;
- Bovengemiddelde multimodale knooppunten: efficiënte ruimtelijke inrichting om de verschillende transportmodaliteiten optimaal te benutten.
Meer weten?
Lees meer over de gemaakte afspraken en lopende projecten op www.topcorridors.nl.