Roer moet om bij verkeersveiligheid en mobiliteit

maandag 14 oktober 2024

Foto: VIA Software

Nederland kan niet op de huidige manier blijven omgaan met verkeersveiligheid en mobiliteit. Dat is de overtuiging van verkeersveiligheidsexpert Erik Donkers van het verkeerskundig ICT-bedrijf VIA. Hij pleit daarom voor meer sturing, regionaal maatwerk en het koppelen van verkeersveiligheid en mobiliteit aan andere beleidsterreinen.

Donkers, die 40 jaar geleden VIA oprichtte, is ervan overtuigd dat het roer om moet bij het beleid rond verkeersveiligheid en mobiliteit. “Nederland is drukker geworden, er zijn meer vervoersmodaliteiten en er is minder regeldruk in het verkeer. Daarnaast is Nederland ‘verslaafd’ geraakt aan mobiliteit. Dat eist echter een hoge tol, want onder meer gezondheid, ruimtegebruik en natuur lijden eronder.”

Om het tij te keren is er volgens Donkers een nieuwe mindset nodig. Daarbij zijn een aantal uitgangspunten van belang.

Sturing

Er moeten volgens Donkers meer sturing komen. “Ik pleit daarbij voor de introductie van kentekens op alle aangedreven voertuigen (zoals de e-bike), zodat je met digitale handhaving aan de slag kunt gaan. Bovendien geeft het inzicht in verkopen en kunnen we kritischer zijn in de toelatingseisen – rijbewijs, helmplicht – voor aangedreven voertuigen.” 

Een voorbeeld van een goede maatregel is volgens Donkers dat vanaf 1 juli 2024 in elke auto de ISA (Intelligente Snelheid Assistent) verplicht is. Daardoor houdt de auto zich automatisch aan de snelheidslimiet mits de autocamera de verkeersborden goed kan zien.” Het brengt hem bij een ander belangrijk punt: “De wegbeheerder en partijen die de informatie in de dashboards van auto’s brengen moeten steeds meer gaan samenwerken. Klopt het bord juist op straat (voetgangersoversteekplaats, bocht, gevaarlijk kruispunt, enz.) dan weet de auto én de chauffeur het.”

VIA speelt hierop in met haar nieuwe toepassing ‘VIA Snelheidslimieten’ in samenwerking met HERE. 

Regionaal maatwerk 

Door het meer reguleren van mobiliteit, ontstaat er volgens Donkers ruimte voor de mobiliteitstransitie. “Daarbij is er minder individueel autoverkeer en meer ruimte voor vervoersmodaliteiten die minder ruimte kosten, minder energie kosten en toegankelijker zijn voor iedereen. Dit kan door nog meer in te zetten op regionaal maatwerk. Denk bijvoorbeeld aan een dynamische regiogebonden kilometerheffing in combinatie met hubs om minder lange reisafstanden te stimuleren zodat er ruimte ontstaat voor die andere oplossingen.” 

Brede welvaart

Donkers pleit er ook voor om verkeersveiligheid en mobiliteit te koppelen aan meerdere beleidsterreinen. Dat past in het overheidsbeleid van Brede Welvaart, waarbij niet alleen wordt gekeken naar financieel-economische aspecten, maar ook naar andere zaken die mensen van waarde vinden, zoals natuur, gezondheid, vrijetijdsbesteding en tevredenheid met het leven.