In 2026 voert Nederland de vrachtwagenheffing in, een kilometerheffing voor zware vrachtwagens, ook bekend onder de naam Heavy Goods Vehicle Charge. Deze heffing geldt voor zowel binnenlandse als buitenlandse vrachtwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg. Vialis staat in de startblokken om de apparatuur die dit gaat monitoren door heel Nederland aan te brengen.
Voorbereidingen voor vrachtwagenheffing in volle gang
Het doel van de vrachtwagenheffing is om de kosten van weggebruik eerlijker te verdelen en de duurzaamheid in de transportsector te bevorderen. De opbrengsten van de heffing worden geïnvesteerd in innovatie en verduurzaming van de sector, zoals het stimuleren van emissievrije vrachtwagens. Met de invoering van deze heffing wordt ook de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens verlaagd en verdwijnt de Eurovignet in Nederland. De maatregel sluit aan bij ons omringende landen die ook met een vrachtwagenheffing werken.
Montage en onderhoud
VITRONIC levert de apparatuur die benodigd is voor het waarnemen van het vrachtverkeer en het verzamelen van data. Vialis is verantwoordelijk voor het monteren van deze apparatuur en het onderhoud daarna. “We monteren deze apparatuur op 61 locaties in Nederland", vertelt Ronald Hoogenboom, tendermanager bij Vialis. “Hierbij wordt gebruik gemaakt van de bestaande portalen boven de rijkswegen.” Deze klus zal het komende jaar uitgevoerd worden. De afgelopen jaren werd alles voorbereid. “Je moet omgevingsvergunningen aanvragen, het tijdspad bepalen en alles afstemmen met VITRONIC", legt Hoogenboom uit.
De montage zelf is voor Vialis een klus waar ze al veel ervaring mee hebben. “Maar het is natuurlijk wel een aansprekend project", vindt Hoogenboom. “Het is voor het eerst dat op deze schaal een tolsysteem in Nederland wordt toegepast, dus er zullen veel ogen op gericht zijn.”
Units uitwisselen bij storing
Een goed werkend systeem is de basis van een succesvolle invoering van het 'rekeningrijden voor vrachtwagens'. Vialis zal ook het onderhoud doen van het systeem. “Dat betekent dat we een eventuele storing proactief kunnen constateren, analyseren op afstand en snel oplossen. Daarvoor is het niet altijd nodig om ter plekke aan het werk te gaan. We kunnen units snel uitwisselen en de kapotte unit repareren of terugsturen naar VITRONIC. Daarnaast maken we periodiek alles schoon. Omdat hiervoor de weg afgesloten moet worden zal dit niet heel vaak zijn en kan mogelijk worden meegelift op geplande afsluitingen.”