Mobiliteitsdebat Snelfietsroutes
donderdag 14 juni 2012
4 min
In het tweede Mobiliteitsdebat van 2012 in Nijmegen zoomde een dertigtal deskundigen in op het thema snelfietsroute. Gebruikers, marketing, doelgroepen, infrastructuur en e-bikes passeerden de revue in een mix van presentaties, kennisuitwisseling en debat. Conclusie: de fiets heeft de toekomst, maar tussen droom en daad
Hoog op de agenda
Het thema staat hoog op de agenda in de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, waar drie snelfietsroutes in ontwikkeling zijn : Arnhem-Nijmegen, Nijmegen-Beuningen en Arnhem-Zevenaar. Aanleg is echter een, intensief gebruik een tweede. Om het gebruik van de snelfietsroutes gericht te kunnen stimuleren, heeft Sjors van Duren (Adviseur Mobiliteit van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen) het profiel van de huidige snelfietsrouterijder in de regio in kaart laten brengen. Hij lichtte kort de belangrijkste cijfers toe, waaronder de feit dat de meeste fietsers boven de 40 jaar zijn en HBO+ opgeleid.
(Lees alle uitkomsten
en de discussie over e-bikes
op www.verkeerinbeeld.nl/e-bikes.)
Doelgroep benadering
De vraag is natuurlijk wat je met deze uitkomsten kunt. Moet je je, zo vroeg Van Duren zich af, bij de promotie van de snelfietsroutes vooral richten op de HBO+-ers die nog niet fietsen? Volgens Jolanda van Oijen (XTNT) zou dat kunnen werken. Ze trekt de vergelijking met de keuzereiziger die we kennen vanuit het OV: “Daar is gebleken dat het werkt mensen met een vergelijkbaar profiel aan te spreken.” Verder springt de hoge gemiddelde leeftijd in het oog. Krijgen we jongeren nog wel aan het fietsen? In algemene zin gaan, volgens de aanwezigen, kinderen überhaupt gemiddeld twee (!) jaar later fietsen dan vroeger en krijgen ze minder 'fietsvrijheid'. Daar is dus nog veel te winnen met slimme campagnes. Hetzelfde geldt voor 'de werkzame man' die vaak om praktische redenen de fiets mijdt. Voor hen zou de e-bike, zo blijkt ook uit proeven, wel degelijk een alternatief zijn waarmee ze met minder inspanning en zweet op hun werk kunnen komen.
Inrichting stimuleert gebruik
Ook infrastructurele eisen kunnen een positieve bijdrage leveren aan het gebruik van snelfietsroutes:
Gebruik ronde tunnelwanden, die geven een opener beeld;
Plaats geen groen direct naast de route (belemmert zicht en geeft onveilig gevoel);
Stimuleer de aanwezigheid van andere fietsers. Gebruik stimuleert gebruik;
Zorg voor goede verlichting. Bij het RijnWaalpad kon, gezien de lengte van het traject, zelfs zonder meerkosten een eigen mast en ledarmatuur toegepast worden;
Maak overkappingen bij opstap- en verzamelpunten om naast gemak ook massa (dus veiligheid) te creëren;
Gebruik een rode loper om gebruik en herkenbaarheid te stimuleren en de route 'logisch' te maken.
Maatregelen die uiteraard geld kosten. In het geval van het RijnWaalpad: 16 km kostte ongeveer 17 miljoen euro. Maar vergelijk de kostprijs van een fietskilometer (4 cent) en een OV-kilometer (22 cent), en het oordeel valt weer anders uit.
E-bike aanschafstimulering
Er werd tijdens het debat gesteld dat de e-bike het gebruik van snelfietsroutes kan stimuleren. De marktinschatting is dat er momenteel rond de 800.000 e-fietsen in Nederland zijn, ten opzichte van zo'n 18 miljoen 'gewone' fietsen. Arnold Helfrich, projectmanager Offensief Bereikbaarheid in de stadsregio, lichtte het e-bike aanschafstimulering pakket toe; een van de vele initiatieven op dit gebied. Bij aanschaf wordt 30 procent vergoed met een maximum van 600,-. Een goede zaak als je bedenkt dat de gemiddelde nieuwprijs 1918,- bedraagt. Binnen zes weken zijn driehonderd e-bikes verkocht. Een goede start. Maar is het geen druppel op de gloeiende plaat? Zeker als TNO recentelijk beweert dat de e-fiets niet zal bijdragen aan vermindering van filekilometers. In rap tempo passeren feiten en meningen de revue, rond veiligheid (al is het idee dat ouderen veel ongelukken veroorzaken op e-fietsen nog nooit aangetoond), het problematische scooteraanbod in Amsterdam en de ongewenst scooter op het RijnWaalpad en de vraag of snelheid in plaats van voertuigtype in de toekomst niet bepalend zou moeten worden bij de rijbaankeuze. En is het niet raar dat juist de autogebruiker ondanks zijn 'foute' gedrag nu beloond wordt bij de aanschaf van een e-bike? De huidige fietser mag immers niet meedoen met de regeling. Net als bij alle (tijdelijke) mobiliteitsmaatregelen overigens? En bij de vergoeding voor het woon-werkverkeer die werkgevers bij autokilometers wel en bij fietskilometers vaak niet betalen, terwijl de werkkostenregeling die mogelijkheid wel degelijk biedt?
Conclusie? De fiets staat er goed op; in binnensteden en voor langere afstanden, voor zakelijk en privé, vanuit gezondheid én duurzaamheid, bij beleidsmakers én burgers. Maar tussen droom en daad staan praktische bezwaren.
Officiële mediapartner
Acquire Publishing, uitgever van o.a. Verkeer in Beeld en PARKEER24, is mediapartner van de Mobiliteitsdebatten. Via magazine, website en e-mailnieuwsbrief doet ze verslag van de bijeenkomsten, om bij te dragen aan het uitwisselen en verspreiden van kennis op het gebied van mobiliteit.
Lees een verslag van een anonieme bezoeker op www.fietsdiensten.nl (onder het kopje nieuws).
En wat vindt u? Discussieer mee via www.verkeerinbeeld.nl/linkedin!
Terug naar overzicht nieuws >>>