Modulaire betonelementen dragen het Innovatiepad

maandag 25 september 2017
timer 3 min
Tussen station Enschede Kennispark en Universiteit Twente is een nieuwe wandel- en fietsroute opgeleverd. Easypath leverde de prefab betonelementen voor deze innovatieve wandel- en fietsroute. In Verkeer in Beeld 4/2017 spraken wij met Job van Roekel, directeur van het bedrijf: “Ik ben er trots op dat wij hieraan hebben mogen bijdragen”.

De opdrachtgevers, provincie Overijssel, gemeente Enschede, gemeente Hengelo, regio Twente en Universiteit Twente willen met deze ‘slimme’ route de regio Twente op de kaart zetten als hightechregio. Het consortium ‘Flow of Innovation’, waarvan Easypath onderdeel uitmaakt, zal het pad gedurende tien jaar ontwikkelen en beheren. De overige partners van ‘Flow of Innovation’ zijn: StadLandWater, LimeSquare, Odin Landschapsontwerpers en Keypoint Consultancy.

Demontabele ‘legoblokjes’

De prefab betonelementen dienen als ondergrond van het pad. Zij gaan 60 tot 80 jaar mee en er kunnen steeds ‘nieuwe’ elementen in geplaatst worden. Zo is het Innovatiepad deels voorzien van zonnepanelen en in zijn geheel van een buizensysteem, dat de mogelijkheid biedt het pad ‘s winters te verwarmen. Bovendien zijn de betonelementen modulair en flexibel inzetbaar. “Vergelijk het pad met demontabele legoblokjes”, zegt van Roekel. ”Zo is de route continu aanpasbaar: je kunt de elementen eindeloos vervangen en opnieuw plaatsen.”

Nieuwe producten testen

Naast de buizen en de zonnepanelen zijn er meer innovaties op het Innovatiepad te vinden. Zo zorgt een lichtgevende boom voor verlichting en zijn er bankjes met wifi en oplaadmogelijkheden voor de telefoon via zonnepanelen. Veel hightechbedrijven zijn tot nu toe enthousiast: het Innovatiepad kan voor hen als etalage dienen om nieuwe producten te testen. “Veel techstudenten lopen deze route en kunnen zelf ervaren hoe de innovaties in de praktijk werken.”

Vestigingsklimaat

De opdrachtgevers willen met het Innovatiepad hightechbedrijven uit heel Europa verleiden om zich in de regio te vestigen. “Philips is bijvoorbeeld vanaf het begin betrokken bij het pad om hun innovaties te testen.”

Kosten

Naast de 1,5 miljoen euro die de opdrachtgevers beschikbaar stelden voor aanleg, beheer en onderhoud, leggen de vijf partners jaarlijks ook een bedrag in. Is het die investering waard? Als het aan van Roekel ligt wel. “Steden veranderen, alles wordt ‘smart’. Wij willen graag een spin in het web zijn wat betreft ‘smart cities’ en vooruitlopen op nieuwe ontwikkelingen.”

 

“Wij hebben zelf ook veel innovaties op de plank liggen, die we op dit pad kunnen laten zien. En we kunnen hier nieuwe bedrijven ontmoeten. Zo kunnen we innovaties sneller realiseren: het is leuk om nieuwe kennis te ontwikkelen.” 

Een visual van het Innovatiepad