Montage brugligger Ramspolbrug een feit
maandag 23 januari 2012
3 min
Montage brugligger Ramspolbrug een feit
Het Infrateam N50 Ramspol is in opdracht van Rijkswaterstaat gestart met de montage van de eerste serie betonelementen van de Ramspolbrug, de eerste energieneutrale brug van Nederland.
Vier fases
In samenwerking met Lodewikus uit Oosterhout heeft Romein Beton uit Dodewaard een nieuw type prefab voorgespannen H-vormige brugligger speciaal ten behoeve van de Ramspolbrug ontwikkeld. Dit type is volledig controleerbaar, inspecteerbaar en biedt zonder polystyrene vulling een milieuvriendelijk alternatief. De levering en montage van de in totaal 210 brugliggers, verdeeld over 10 brugvelden, vindt plaats in vier fases. Naar verwachting wordt de Ramspolbrug in 2013 in gebruik genomen.
Vier rijbanen
De 550 meter lange en 34 meter brede brug verbindt Ramspol en Ens en bestaat uit vier rijbanen en een parallelbaan. Elk brugveld van 21 liggers, samengesteld uit twee rechthoekige kokerliggers en negentien RHE-liggers, neemt drie montagedagen in beslag. De liggerlengte van de prefab betonnen RHE-ligger varieert tussen de 48.60 en 52.50m, de hoogte bedraagt 1.80 m, de breedte 1.48 m en het maximale gewicht 160 ton. Na de montage wordt het brugveld in dwarsrichting constructief afgespannen waardoor een monoliet brugdek ontstaat.
Dwarsvoorspanning
Volgens Robert Jansen, technisch manager bij Lodewikus combineert de voorgespannen H-vormige ligger de voordelen van een kokerligger en omgekeerde T-ligger. 'Met de H-ligger is het mogelijk om de voeg een halve ligger op te schuiven. De liggers zijn aan elkaar te koppelen door middel van dwarsvoorspanning, zodat het storten van een druklaag overbodig is en de aannemer direct de asfaltlaag kan aanbrengen. Het uiteindelijke definitieve brugontwerp toont aan dat de H-vormige brugligger voldoet aan de huidige constructieve voorwaarden en een goed alternatief is op de traditionele kokerligger.'Milieuvriendelijk
'Daarnaast biedt het nieuw type brugligger een bijkomend milieuvriendelijk voordeel', aldus Sarry van den Berg projectleider van Romein Beton. De RHE-brugligger bevat namelijk geen polystyreen vulling, maar bestaat slechts uit beton, wapening en voorspanstaal. Een voordeel van deze aanpak is dat er geen extra milieubelastende grondstoffen en tempex nodig zijn.
Snelle uitvoering
Naast een reductie van doorlooptijd spelen BTE-werkmaatschappijen Romein Beton en Lodewikus met dit nieuwe type brugligger in op de behoefte om infrastructurele projecten snel en met minimaal oponthoud uit te voeren. Op het bedrijfsterrein van Lodewikus in Oosterhout is een compleet nieuwe productielijn gerealiseerd en tevens de hijscapaciteit opgevoerd. Paul de Vries, hoofd commercie & marketing Romein Beton: 'Alle liggers zijn vanuit Oosterhout aangevoerd over water via het Wilhelminakanaal en zijn gemonteerd vanaf een ponton. Op deze manier heeft het transport weinig last van drukke verkeers- en goederenstromen.'
Eerste energieneutrale brug Nederland
De Ramspolbrug is de eerste energieneutrale brug in Nederland. Rijkswaterstaat wil de energie opslaan die vrijkomt bij het afremmen van de beweegbare klep als de brug dicht gaat. Samen met zonnepanelen in onder andere de randprofielen van de brug moet dat genoeg energie opleveren om de brug weer te openen. Romein Beton is samen met hoofdaannemer Van Hattum en Blankevoort verantwoordelijk voor de levering en de complete montage van de prefab dekconstructie van de Ramspolbrug. Begin 2013 staat de ingebruikname van de brug gepland.
Terug naar overzicht nieuws >>>