Nieuw: stille, reflecterende Type II-wegmarkeringen
Hans Huijink, Business Manager Road Markings Benelux bij Triflex is expert in markeringen. Hij licht de nieuwe toepassing toe: “Nieuw is dat we een vlakke koudplastische wegmarkering hebben ontwikkeld, die tevens zichtbaarheid garandeert als het ’s nachts regent. Deze markering is ingestrooid met een speciale mix van hoogwaardige glasparels en stroefheidsmiddelen, zodat het zowel een vlakke en dus stille markeringsstreep oplevert, als aan de zichtbaarheidseisen van een Type II markering voldoet: de markering is ook zichtbaar als het ’s nachts regent. Door de nauwkeurig samengestelde instrooimix met glasparels en stroefheidsmiddelen, ontstaat een dynamiek in de afvoer van regenwater, waardoor een deel van de parels het licht van koplampen blijven reflecteren.”
Minder CO2-uitstoot
Op het gebied van wegmarkeringen gaan de ontwikkelingen snel, zegt Huijink. Hij noemt als voorbeeld thermoplast (warm aanbrengen), het vooralsnog meest toegepaste materiaal, en de koudplast die steeds meer worden ingezet vanwege grotere duurzaamheid, hogere functionaliteit, maar ook vanwege de applicatiemethode waarbij het materiaal – in tegenstelling tot thermoplast - niet warm wordt gestookt. En dat leidt tot minder CO2-uitstoot. Daarnaast zijn er nieuwe ontwikkelingen in de categorie Type II markeringen. Dit zijn wegmarkeringen met een zogenoemde ‘verbeterde natte nachtzichtbaarheid’. “Het grootste deel van de markeringen op de weg valt momenteel nog in de categorie Type I. Dit zijn vlakke wegmarkeringen van verf, thermoplast of koudplast met een lichtreflecterende werking door de toepassing van de zogenoemde glasparels. Deze markeringen garanderen een zichtbaarheid bij dag en nacht, maar niet tijdens regen in de nacht”, vertelt Huijink. Hij voegt toe: “De glasparels zijn een soort lenzen die bij duisternis het licht van de koplamp retourneren, zodat de bestuurder de streep kan zien. We noemen dit retro-reflectie. Bij een traditionele vlakke wegmarkering worden de glasparels bij regen bedekt met een laagje water en is in het donker bij de schijn van koplampen sprake van spiegelreflectie. Dat maakt dat de markering nauwelijks zichtbaar is voor de weggebruiker.”
Bij regen tijdens duisternis
Type II markeringen reflecteren ook bij regen tijdens duisternis. Traditionele Type II-wegmarkeringen zijn hoog geprofileerde en grof gestructureerde wegmarkeringen, vaak in de vorm van een dot- of spettermarkering. Huijink: “Door het (verhoogde) profiel wordt het regenwater afgevoerd en blijft een deel van de glasparels ‘boven water’ en kan dus effectief retro-reflecteren. Type II markeringen zijn in opkomst aangezien ze onder alle omstandigheden zichtbaar blijven en met name wanneer je ze het hardst nodig hebt: in het donker wanneer het regent. Rijkswaterstaat heeft al aangegeven in de toekomst alleen nog maar Type II markering voor te zullen schrijven. Het is logisch dat de provincies dat voorbeeld volgen en ook gemeentes voor een deel van hun (doorgaande) wegen.”
Geluidsreducerend
“Nadeel van de eerste generatie Type II markering is dat deze structuurmarkeringen bij overrijding geluid genereren en dat leidt tot geluidsoverlast voor de wijde omgeving”, benadrukt Huijink. “Naast CE-goedkeuring op de gestructureerde spettermarkering hebben we deze nu ook op een aantal vlakke wegmarkeringen die tegelijkertijd de Type II-functionaliteit hebben. Deze zien er dus uit als traditioneel vlakke Type I markeringen maar hebben Type II werking.” Hij vervolgt: “Steeds meer wegbeheerders kiezen voor geluidsreducerende wegverhardingen. Als je daar dan een structuurmarkering (eerste generatie Type II) op aanbrengt, veroorzaakt de markering geluid en wordt het streven om verkeersgeluid te reduceren deels teniet gedaan.”
Kwaliteitswaarborg
Triflex is specialist in vloeibare kunststoffen als het gaat om afdichtingen, coatings en markeringen. Het bedrijf heeft sinds januari 2018 een CE-goedkeuring verkregen voor een aantal wegmarkeringssystemen. Deze Europese route is sinds 2017 mogelijk naast de nationale goedkeuring KOMO-Certificatie en leidt tot een vergelijkbare kwaliteitswaarborg. “Onze CE-gekeurde systemen zijn in koudplast en zelfs in sprayplast op 0,6 mm laagdikte als Type II gekwalificeerd en dat is bijzonder”, besluit Huijink.
Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 1, maart 2019.