Nieuwe editie ASVV
Geactualiseerd
Sinds 31 oktober van het vorige jaar is er een geactualiseerde editie van de ASVV. Deze aanbevelingen voor verkeerskundigen bieden al bijna dertig jaar richtlijnen voor vele facetten van verkeerskundige ontwerpen. De eerste ervaringen van gebruikers laten zien, dat er bij de toepassing van de ASVV in de praktijk niet heel veel veranderd is. Dat is in ieder geval de indruk van Jantine de Wijs, verkeerskundig ontwerper bij Goudappel Coffeng. “Als ik kijk naar het gedeelte dat ik gebruik, en dat is ongeveer een derde van het hele boek, dan zie ik dat er geen grote veranderingen zijn. Wel zijn er informatie en richtlijnen die beter aansluiten op de praktijk van vandaag.”
Opbouw
Nely van der Meer is verkeerskundig specialist bij het ingenieursbureau van de gemeente Utrecht. Ook zij ziet geen heel grote wijzigingen. “Wat als eerste opvalt, is dat de opbouw enigszins anders is. In het begin moet je wat meer zoeken om de juiste informatie te vinden.” Een voorbeeld van een inhoudelijke vernieuwing, is de introductie van de elektrische auto in de ASVV. “Daar hebben we nu nog niet veel mee te maken”, zegt Van der Meer. “Maar dat zal de komende jaren ongetwijfeld meer gaan gebeuren.”
Maatvoeringen
De Wijs merkt op dat maatvoeringen van bijvoorbeeld wegen, fietspaden en parkeervakken aan verandering onderhevig is. “Maatvoeringen waren daardoor niet altijd eenduidig. Dat is nu anders.” Als voorbeeld kunnen fietspaden dienen. Hiervoor was in de vorige ASVV een standaardmaat aangegeven. Nu zijn de maten gerelateerd aan de intensiteit van het fietsverkeer. Simpel gezegd komt het erop neer, dat fietspaden breder zijn, naarmate er meer fietsers gebruik van maken. “Deze aanpassing komt ongetwijfeld doordat er nu meer kennis beschikbaar is over fietsverkeer”, meent De Wijs.
Invoegstroken
Er zijn natuurlijk altijd dingen die niet in de ASVV te vinden zijn. De Wijs vindt dat geen probleem. “Zo waren we laatst op zoek hoe lang een invoegstrook op een 50 kilometerweg zou moeten zijn. Dat zul je in de ASVV niet vinden. Ze horen ook niet thuis op een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom, dus dat kan ik niet als een omissie zien. Bovendien zijn er voor verkeerskundige aspecten die niet in de ASVV staan, wel normen of richtlijnen te vinden in andere publicaties van bijvoorbeeld CROW of NEN.” Ook Van der Meer grijpt behalve naar de ASVV naar aanvullende publicaties. “Ik noem als voorbeeld publicaties over veiligheid en turborotondes.”
Presentatie
De nieuwe ASVV presenteert gegevens eenvoudiger dan de vorige, is De Wijs opgevallen. “Ik zie bijvoorbeeld bij profielen van wegen dat er minder plaatjes zijn. Maar dit gaat niet ten koste van de duidelijkheid. Verder is me opgevallen dat de overeenstemming tussen de ASVV en andere publicaties van CROW beter is geworden.”
Online
De ASVV is er in een papieren en een online-editie. Dat de laatste voordelen heeft, mag duidelijk zijn. Van der Meer noemt als voordeel hiervan, dat het veel gemakkelijker is om teksten uit de ASVV te halen en bij te voegen bij ontwerpen of dossiers. “Bij het boek uit 2004 moest je een afbeelding scannen en zelf digitaliseren en eventueel printen om het bij een dossier te kunnen voegen. Nu zijn deze makkelijk uit de ASVV te halen en digitaal of afgedrukt bij te voegen.” De mogelijkheid om de tekst permanent actueel te houden, is voor De Wijs een groot voordeel. De vorige ASVV is acht jaar meegegaan. In zo’n lange periode verandert er natuurlijk veel. Ik vind het erg prettig dat we nu een ASVV hebben die actueel blijft.” Online heeft voor thuiswerkers als voordeel, dat de ASVV ook vanuit de werkplek thuis toegankelijk is, is de ervaring van Van der Meer. “Ik werk ook regelmatig thuis. Nu hoef ik geen boekwerken meer mee te nemen, maar log gewoon in, zodat ik de ASVV ook thuis ter beschikking heb.”
Verbeteren
Het gebruiksgemak van de digitale versie laat wat Van der Meer betreft nog wel het een en ander te wensen over. “Je moet zoektermen gebruiken, die heel exact zijn. Die zijn waarschijnlijk zo specifiek, dat er regelmatig niets gevonden wordt. Verder is het ronduit lastig dat je niet kunt doorklikken. Je moet in de inhoudsopgave kijken op welke paragraaf je moet zijn. Blijkt dat toch de verkeerde te zijn, dan moet je weer terug naar de inhoudsopgave. Scrollen of doorklikken naar een volgende paragraaf is niet mogelijk. Zoals de digitale versie nu is, kun je sneller iets opzoeken in de papieren editie. Dat is, zeker in deze tijd, een gemiste kans. CROW kan hier dus nog wel zaken verbeteren.” Ook wat betreft de abonnementsvorm had Van der Meer aanvankelijk kritiek. “Wij vonden het abonnement in het begin te beperkt. Er waren te veel publicaties naast de ASVV, die er niet in zaten, maar die je toch vaak nodig hebt. Daar hebben we het met CROW over gehad. Gelukkig is het abonnement uitgebreid. Op dit punt is er op onze kritiek dus goed gereageerd.”
Auteur: Jan van den Berg