Bij de ingebruikname van een nieuwe rollenbank werden meteen de eerste boetes uitgedeeld aan vijf mensen met een elektrische fiets. Zij reden op een opgevoerd elektrisch voertuig, zegt een agent.
Nieuwe rollenbank politie: eerste boetes voor opgevoerde e-bikes
Met de nieuwste rollenbank kan de politie niet alleen brom- en snorfietsen, maar ook elektrische fietsen, speedpedelecs en fatbikes controleren. Op 7 februari werd de rollenbank in gebruik genomen in Amsterdam.
De politie heeft ervoor gekozen om de banken gelijk "toekomstbestendig" te maken: daarom is het nu ook mogelijk om elektrische fietsen te testen. Deze fietsen mogen niet harder dan 25 kilometer per uur, bij speedpedelecs geldt een toegestane trapondersteuning tot 45 kilometer per uur. De politie vermoedde dat ze opgevoerd werden, en dat bleek bij de eerste controles inderdaad zo te zijn.
"We keken naar links en zagen opeens een motoragent", zegt een meisje op een fatbike. Bij een controle bleek zij met haar fiets 37 kilometer per uur te gaan. "Dat mag eigenlijk niet", erkent ze. De fiets is opgevoerd. De boete: maar liefst € 290. Bij een tweede overtreding volgt weer een boete van € 290. Bij een derde overtreding kan de fiets in beslag worden genomen.
"Er is op dit moment een grote opkomst van elektrische voertuigen, waaronder fietsen", zegt een woordvoerder. "Ook is er een stijgende lijn te zien in het aantal ongevallen."
Afgelopen jaren riepen Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond al op tot een nieuwe aanpak, omdat elektrische fietsen op grote schaal worden opgevoerd. Soms gaan de fietsen hierdoor harder dan 50 kilometer per uur. Volgens VVN is dat levensgevaarlijk, omdat autobestuurders niet altijd kunnen anticiperen op de hoge snelheid van een fietser.
Er zijn ook e-bikes die legaal maximaal 45 kilometer per uur mogen - de speedpedelecs. Voor deze fietsen geldt echter een helmplicht en is een aansprakelijkheidsverzekering verplicht. Deze snelle fietsen moeten bovendien een achteruitkijkspiegel en bromfietskentekenplaat hebben.
Lastig controleren
Voor de komst van deze nieuwe rollenbanken was het lastig om te controleren of elektrische fietsen harder gingen dan toegestaan. Meestal moest er een forensisch expert naar kijken die de fiets dan uit elkaar haalde. Daarom zijn er tot nu toe geen harde cijfers over het aantal opgevoerde elektrische fietsen in Nederland.
De in totaal 247 nieuwe rollenbanken zijn verdeeld over het land. Deze worden vanaf april of mei overal ingezet.