Nieuwe Stationsbrug voor Franeker
Rank ontwerp
De nieuwe brug krijgt een grotere doorvaartbreedte van 17 meter. Voorheen was dit 14 meter. Dit is nodig voor de grote vrachtschepen die op het Van Harinxmakanaal varen. Architect ingenieur Aad Hoogeveen maakte het ontwerp van de nieuwe Stationsbrug. Het is een rank ontwerp van 17 meter hoog. Op de ballastkist komen zonnepanelen, zodat een deel van de benodigde energie ter plekke opgewekt kan worden. De provincie onderzoekt nog of een speciale doorvaartopening voor kano’s en roeibootjes mogelijk is. Op die manier hoeft de brug niet voor de kleinste vaartuigen omhoog. Welstandscommissie Hûs en Hiem heeft een positief advies gegeven op het ontwerp. Ook de klankbordgroep Stationsbrug Franeker is en-thousiast.
Afstandsbediening
Als de brug straks klaar is, zit er geen brugwachter meer bij. Met de aanleg van glasvezel kunnen brugwachters de Stationsbrug vanaf de Tsjerk Hiddessluizen in Harlingen bedienen. Hiermee komt het brugwachtershuisje te vervallen.
Stationsbrug
De Stationsbrug is een ophaalbrug uit 1950 over het Van Harinxmakanaal. Gezien de leeftijd en het intensief gebruik is de brug aan vervanging toe. Omdat de brug in slechte staat is, geldt op dit moment een verbod voor vrachtverkeer, met uitzondering van lijnbussen. Daarnaast gaat de brug maar drie keer per uur open voor pleziervaart. Bij windkracht 6 of meer wordt de brug niet meer bediend. Deze maatregelen blijven gehandhaafd tot de werkzaamheden star-ten. Meer informatie is te vinden op www.fryslan.nl/stationsbrug.
Programma Kanaalzone
De nieuwbouw van de Stationsbrug is onderdeel van het programma Kanaalzone. Het programma bestaat uit een aantal maatregelen om de stad Franeker zowel over water als de weg beter bereikbaar te maken. Het doel is om meer (boot)toeristen naar Franeker en om-geving te trekken.