Ondertunnelen beter dan verbreden
Minder dodelijke ongevallen
Verder zullen er minder dodelijke ongevallen gebeuren dan bij nieuwe of bredere wegen. Dit stellen actievoerders, die worden aangevoerd door Corneel Spil uit Helvoirt. Hij is voorzitter van de Stichting Comité N65 Ondergronds bij Helvoirt, kortweg Comité N65.
Procedures bij Raad van State
Ze willen de komende tijd de media en de politiek gaan bestoken met hun ideeën. Ze zijn bovendien tegen een aantal gemeenten procedures begonnen bij de Raad van State. In hun plannen zijn tunnels ingetekend op de N270 in Helmond, de N69 in Waalre en Valkenswaard, de N65 in Vught en Helvoirt en de Kennedylaan in Eindhoven.
Frappeert
Het frappeert de initiatiefnemers dat het grootste deel van de ruim 1,3 miljard voor de aanpak van de verkeersproblematiek naar de N279 tussen Den Bosch en Helmond gaat. Volgens hen is dit vreemd, omdat dit 'de minst drukke weg is met de laagste verkeersintensiteit'. En dat terwijl, zo stellen ze, 'naar de drukke N270 dwars door Helmond met veel meer ongevallen per kilometer geen cent gaat'. Tunnels op onder meer deze wegen pakt 'moreel, juridisch, economisch en financieel beter uit' dan bestaande investeringsplannen, zo is hun rotsvaste overtuiging.