Onderzoek: verbreding A27 niet nodig

maandag 4 maart 2013
timer 2 min
Om meer verkeer op dezelfde wegbreedte te verwerken, worden rijstroken versmald, verdwijnt de vluchtstrook en gaat de maximumsnelheid omlaag van 120 naar 100 kilometer per uur.

Onderzoek: verbreding A27 niet nodig

Omstreden


De omstreden verbreding van de A27 bij Utrecht is niet nodig. Uit nieuw onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht blijkt dat de 'bak' waarin de huidige snelweg ligt, relatief gemakkelijk plaats kan bieden aan meer rijstroken. Het kappen van een deel van het bos Amelisweerd is dan niet nodig. Dat bevestigt de gemeente zaterdag.

Maximumsnelheid omlaag


Om meer verkeer op dezelfde wegbreedte te verwerken, worden rijstroken versmald, verdwijnt de vluchtstrook en gaat de maximumsnelheid omlaag van 120 naar 100 kilometer per uur. Zo kan het verkeer gebruikmaken van twee keer zes rijstroken, is de conclusie van ingenieursbureau Witteveen & Bos.

Goedkoper


Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) wil de A27 verbreden en er twee keer zeven rijstroken aanleggen. Dat daarvoor een deel van het bos Amelisweerd zou moeten worden gekapt, stuit op veel verzet van omwonenden en milieuorganisaties. Begin jaren 80 werd al een deel van Amelisweerd gekapt voor aanleg van de A27. Dat leidde in de jaren ervoor tot heftige protesten. Volgens de gemeente heeft het voorstel van Witteveen & Bos alleen maar voordelen. Behalve dat bomenkap niet nodig zal zijn, valt het plan ook nog eens honderden miljoenen euro's goedkoper uit dan het plan van Schultz.

Variant uitwerken

D66 wil dat de minister deze variant van het ingenieursbureau verder gaat uitwerken. ,,Dit onderzoek toont aan dat de A27 groener en goedkoper kan. Wij willen dat deze optie op tafel komt, voordat het kabinet een beslissing neemt over de A27'', stelt D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven.