Ook na de crisis moeten we blijven fietsen
De fiets is een veilige keuze als het gaat om risico om besmet te raken met het coronavirus. Steden als Parijs, Londen, Boedapest en Rome leggen in hoog tempo provisorische fietspaden aan, straten worden autoluw gemaakt en de plannen voor een fietsinfrastructuur zijn inmiddels afgestoft.
Door Mary Verspaget, Cycle Data
Zelfs in Nederland heeft de coronacrisis een stimulerende invloed op het gebruik van de fiets. De verkoop van e-bikes voor woon-werkverkeer is enorm gestegen en een fietstocht is een populaire vrijetijdsbesteding.
Blijven mensen ook ná de crisis de fiets pakken? Dat fietsen goed is voor de gezondheid en het milieu is inmiddels bekend. De verwachting is dat veel mensen de fiets alleen blijven nemen zolang ze veilig en vrijwel net zo snel van A naar B kunnen reizen als met het openbaar vervoer of de auto. Daarom is het zaak nu vaart te maken met het verbeteren van de fietsinfrastructuur en autoluwe binnensteden.
Om de toename van het aantal fietsers goed in kaart te krijgen en de juiste beslissingen te nemen over het verbeteren van de infrastructuur zijn nauwkeurige meetgegevens nodig. Waar en wanneer rijden er steeds meer e-bikes, racefietsen en speedpedelecs tussen de bakfietsen en kinderfietsen? Dit zijn de onveilige momenten. De meetapparatuur van Cycle Data levert de meest nauwkeurige informatie, ook tijdens de spitsuren, over welke fietspaden nu drukker en onveiliger zijn en hoe ze gebruikt worden. Met deze gegevens kunnen overheden bepalen waar nieuwe fietspaden moeten komen en welke zij moeten aanpassen. Een goede fietsinfrastructuur zal er zeker aan bijdragen dat mensen ook na de crisis blijven fietsen.
Wilt u dat de fiets in een hogere versnelling komt? Bezoek dan het Nationaal Fietscongres dat dit jaar online gevierd wordt op 3 september en 19 november. Alle informatie over het programma en aanmelden vindt u op www.nationaalfietscongres.nl