Op Locatie: Into the Green Village
Van buiten ziet The Green Village er gezellig en groen uit, zeker op deze mooie najaarsdag. Binnen loop je door een parkachtige omgeving met interessante bouwsels, een stuk hyperloop, een zelfrijdende Prius. Ik ben het terrein opgelopen via een glazen brug. Ook al bijzonder.
Glas is een duurzaam bouwmateriaal, het is recyclebaar en de grondstof is zand, vertelt Serge Santoo, manager marketing en communicatie van The Green Village. "Het is onder de juiste omstandigheden net zo onbreekbaar als beton en staal. Als constructief bouwmateriaal is glas vrij onbekend, er zijn geen normen voor. Maar hier, in deze proeftuin hebben we een regelluwe zone, waarbij het bouwbesluit ‘uit’ staat. Dus hier kan het wel, zolang het schoon en veilig is."
Outdoor lab
The Green Village is een soort outdoor lab. Santoo: "Sommige ideeën, daar kun je over blijven fantaseren, maar je kunt het ook gewoon doen. You got to test it!" Anders dan gewoonlijk komt wet- en regelgeving hier in een vroeg stadium aan de orde. Santoo: "Neem circulariteit in de bouw. Stel je wilt koperkabel hergebruiken uit 1974. Dat voldoet niet per se aan het Bouwbesluit van 2017. Hoe ga je daar dan mee om? Een andere vraag is bijvoorbeeld: wie is verantwoordelijk voor een ongeluk met een zelfrijdend voertuig, dat weten we nog niet. Dat zijn vragen die partijen hier verder onderzoeken."
Hink-stap-springen
In het splinternieuwe kantoortje wijst Santoo naar het schema op de muur dat het proces beschrijft van idee naar grootschalige verspreiding. "Wat we hier doen, is partijen helpen de stap te maken van idee naar een eerste pilot. Dat kan ook als de techniek nog niet voldoende robuust is, of als er vragen zijn over de mens–machine-interactie. Onderzoekers of ondernemers onderzoeken hier vragen als: zit de gebruiker hier op te wachten, is hij bezorgd om zijn veiligheid?
Durf ik met mijn tweeling in de kinderwagen over deze glazen brug? Het gaat in The Green Village altijd om de techniek, het business model, het juridische kader: wet- en regelgeving en de acceptatie van het publiek, omdat die elementen nodig zijn om opschaling naar de echte praktijk te doen versnellen. Vergelijk het met hink-stap-springen. Je kunt hier de eerste hink zetten om de sprong in de echte wereld te wagen. En je weet: met hink-stap-springen kom je verder dan met gewoon verspringen."
Gehackte wasmachine
Voorlopig heeft nog geen vinding de sprong gewaagd, maar dat is niet zo gek. The Green Village is open sinds juni. De plek waar de faculteit Bouwkunde in 2008 afbrandde, was lang een braakliggend terrein, maar vanaf 2015 is het langzaam omgetoverd tot The Green Village. Het eerste project was het ingepakte jaren-60-huis, dat nog steeds een in het oog springend bouwwerk is.
Dit jaar is The Green Village echt gestart. Sinds augustus staan er studentenwoningen die werkelijk bewoond worden. Daarin kunnen verschillende experimenten een plek krijgen, zoals een test met een gehackte wasmachine, waar onder andere het effect van betalen per wasje wordt uitgetest: een 30-gradenwasje is goedkoper dan een 60-gradenwasje. Het terrein is ongeveer 100 bij 140 meter groot. Santoo: "Dat is redelijk te overzien. We zijn echt een dorp, een test is niet weggestopt op een of ander bedrijventerrein of in de beslotenheid van een lab. Daardoor is interactie tussen verschillende projecten mogelijk."
RADD
In juni kwam toenmalig verkeersminister Schultz twee keer naar The Green Village, een keer voor de opening van ‘Europa’s eerste hyperloop-testfaciliteit’ van start-up bedrijf Hardt, en een keer voor de opening van Researchlab Automated Driving Delft. Deze twee zijn met alle vragen over techniek, businessmodellen, acceptatie en regelgeving precies op hun plek. RADD heeft bijvoorbeeld vragen over interactie tussen voertuigen. Tijdens de opening ging dat prima. De Wepod (een zelfrijdend voertuig ontwikkeld door de provincie Gelderland), een rijdende robot met opblaaspop die een voetganger voorstelt en een Toyota Prius met een krantenlezende bestuurder reageerden toen adequaat op elkaar.
Alwin Bakker, projectleider van RADD vertelt over de vragen die hier verder worden onderzocht, zoals de beleving van de gebruiker. "Zullen mensen in het begin in automatisch rijdende auto’s misselijk worden, zoals in de eerste liften?" Hij laat het testparcours zien dat de voertuigen straks zullen gaan gebruiken. Dat parcours loopt niet alleen in The Green Village maar ook daar buiten op de TU campus, en daar zullen ze dus echte verkeersdeelnemers tegenkomen.
Bezorgrobots
Guy Versluijs komt even het kantoortje van RADD binnenlopen. De TU-student is bezig met onderzoek naar bezorgrobots. Al snel gaat het gesprek over drones. Hoe zullen die gaan landen? Heeft iedereen straks een soort mini heli-padje in de achtertuin? "Ja," zegt Bakker, "The Green Village werkt ook als broedplaats. Dat is een van de redenen waarom we hier zitten, we hopen op kruisbestuiving." En, vult Versluijs aan: "In het office staat het beste koffiezetapparaat van de TU Delft".
Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld 05/2017. Door: Karin Broer.