Op locatie: Railcenter

maandag 2 oktober 2017
timer 4 min
Vlakbij station Amersfoort, op het voormalige rangeerterrein, tussen oude loodsen en overgroeide rails, is een modern gebouw verrezen: Railcenter. Het is een nieuwe naam met een nieuwe missie: etalage en clubhuis van de railsector. Maar het is ook een vervolg op Railinfra-opleidingen, dat al sinds 2001 bestaat.

Vakmanschapsontwikkeling, testen en simuleren, promoten, ontmoeten en inspireren. Dat zijn de vier speerpunten van Railcenter. “We zijn meer dan alleen een opleidingslocatie”, zegt Wiljo Florijn, programmamanager van Railcenter. “We zijn een ontmoetingsplek en een etalage voor de railsector.”  

 

Vanaf 2012 werd er gesproken over zo’n plek, aanvankelijk als iets voor de hele spoorsector, samen met NS. Maar uiteindelijk is Railcenter alleen van de wereld van railinfra. ProRail heeft de helft van de investering betaald, de andere helft Railcenter zelf. Met de organisatie van bijeenkomsten en symposia wil het de investeringen terugverdienen.  

 

Wisselloods 

Naast ProRail zijn de ingenieursbedrijven en de aannemers in de railinfra de dragende partijen van Railcenter. Florijn: “Het idee is ontstaan tijdens een bezoek van Kamerleden aan onze wisselloods (de opleidingslocatie - KB). Zij riepen: “Wat een prachtig werk gebeurt hier maar niemand die het weet”. De Nederlandse railsector presteert heel goed: internationaal staan we er goed op, we zijn het drukst bereden spoor van Europa en er gebeuren heel weinig ongelukken.” Laat dat wat meer zien, was het idee. Promotie is hard nodig, stelt Florijn, ook om in de toekomst voldoende personeel te hebben. “De sector vergrijst. En veel mensen staan niet te springen om te werken in een sector met veel nachtwerk en werk in de weekenden.” 

 

Ontmoeting 

Binnen in het gebouw is het licht. Veel ramen, veel wit, met kleuraccenten in de aankleding. Op de begane grond stroomt het restaurant vol met mensen die vandaag een cursus hebben. Wij gaan naar boven, links en rechts zijn zalen met ruimte voor 14 tot 120 man. Tijdens de feestelijke opening op 15 juni werden hier Railcafés en Railcolleges georganiseerd. Dat was een voorproefje van wat Railcenter wil gaan doen, vertelt communicatiemedewerker Vera van Hooff: “Bijeenkomsten organiseren in allerlei soorten en maten.” Florijn: “Als Railcenter willen wij mensen bij elkaar brengen. We willen een klimaat creëren waar innovatie kan bloeien. Binnen ProRail waait sinds de komst van Pier Eringa een frisse wind. Hij zegt: ‘laten we lef tonen’.”  

 

Zweedse meettrein 

Op de eerste verdieping treffen we de kleurrijke panelen aan van een tentoonstelling over de techniek van vandaag en morgen. Een paneel gaat over vindingen om de elektriciteit van een baanvak te halen. Een ander over het gebruik van drones voor de inspectie van de bovenleiding. Ook hangt er informatie over ‘het project van de maand’. Dit keer de Zweedse meettrein, die trillingen meet, veroorzaakt door de treinenloop. Diezelfde meettrein is ook in het echt te zien, want hij staat schuin tegenover het gebouw.  

 

Spoorspreuken 

Even verderop kunnen bezoekers zich vermaken met ‘spoorspreuken’. In de vorm van het aloude Elektra-spel kun je hier bijvoorbeeld vinden wat ‘krokodil’ betekent (een Belgisch systeem voor treinbeïnvloeding).  

 

ERTMS-simulator 

In de ruimte van het ‘RailwayLab’ staat een simulator van de cabine van de machinist naast die van een treindienstleider, zodat de twee partijen kunnen kennismaken met elkaars werelden. Helemaal boven in het gebouw komt een ERTMS-simulator te staan. Railcenter biedt namelijk ook onderdak aan de ERMTS Academy. ERMTS staat voor European Rail Traffic Management System, het Europese treinbeveiligings- en besturingssysteem. 

 

Vakgerelateerde onderhuurders 

In totaal werken in het gebouw 55 mensen. Het grootste deel van het pand is voor Railcenter zelf. Daarnaast zijn er vakgerelateerde onderhuurders: Rail Alert, een stichting gericht op railveiligheid, en RailConnect, dat introductieprogramma’s verzorgt voor mensen die nieuw zijn in de sector.  

 

Praktijktuin 

Wie op de begane grond door de deur heen loopt, komt terecht in de achterliggende oude loodsen waarin al jaren wordt lesgegeven. Het zijn fascinerende lokalen vol met apparatuur. Het lokaal met B-relais, een van de oudste en betrouwbaarste treinbeveiligingssystemen, is gekoppeld aan een modelspoorbaan. Zo kan er realistisch worden geoefend. Ook met moderne systemen als PLC Interlocking kunnen cursisten hier oefenen. Buiten wordt het nóg levensechter. In de ‘praktijktuin’ staan overwegen, wissels en onderstations. Er rijden alleen geen treinen. Maar daarvoor hoef je alleen maar even de andere kant op te kijken, naar een van de drukkere stukken spoor tussen Amersfoort en de rest van de Randstad. 



Door: Karin Broer. Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld #4.