Optimale zichtbaarheid verkeersborden belangrijke veiligheidsfactor
Overheden moeten met betrekking tot verkeersmeubilair aan de NEN 3381-norm voldoen. In januari 2013 werd een herziene versie van deze norm uitgebracht, specifiek ontwikkeld voor de uitvoering van en bijkomende vereisten voor permanente verkeersborden. De wegbeheerder is wettelijk verplicht alle permanente verkeersborden ten minste met reflecterende folie type II uit te rusten. In het geval van complexe verkeerssituaties, zoals in dorps- en stadskernen, op rotondes of tijdens wegwerkzaamheden, moet de retroreflectie hoger dan type II zijn. Denk ook aan plaatsnaamborden (het 50 km/u bord wordt niet meer toegepast dus moet het plaatsnaambord extra opvallen), een zoneverbod voor bijvoorbeeld vrachtwagens, in- en uitritten van werkverkeer en borden die links van de rijbaan zijn geplaatst. De wegbeheerder is zich vaak niet bewust van de maatschappelijke voordelen van materialen met het grootste reflectievermogen in Klasse 3A (lange afstanden) en 3B (korte afstanden).
Folietechnologieën
Het verschil in folie technologieën schuilt in de hoeveelheid licht die naar een onverlichte bron wordt weerkaatst. De minimum reflectiewaarden worden uitgedrukt in candela’s per lux per vierkante meter (cd/lux/m2). Doeltreffendere folie weerkaatst meer licht terug naar de bestuurder. Minder presterende folies weerkaatsen maar een klein deel van het gereflecteerde licht naar de bestuurder, doordat de folie inefficiënt is en de reflectiekegel te klein. Verkeersborden vervaardigd uit prismatische technologie behouden langer de hoge helderheid. Dit resulteert in een langere levensduur, waardoor de onderhoudskosten en total cost of ownership mettertijd dalen. Dankzij een grotere kegel met retro reflecterend licht kunnen zelfs oudere weggebruikers en bestuurders in SUV's, jeeps en opleggers met een grote observatiehoek alsnog heldere, duidelijk leesbare verkeersborden zien. Dit vraagt om folie die zelfs onder een ongunstige hoeken optimale retroreflectie biedt. 3M Diamond Grade DG³ heeft een aanvangshelderheid van 850 candela’s per lux per m2. Gedurende de gehele levensduur van DG3 is de minimum reflectiewaarde hoger dan 250 candela’s per lux per m2. Het is de enige folie die ruimschoots voldoet aan de norm DIN 6740-4 type 3A (lange afstanden) en Type 3B (korte afstanden).
‘Full-cube’ technologie
Met de 'full-cube' technologie van 3M kan de helderheid worden verhoogd of vergroot, zowel door meer licht naar bestuurders te weerkaatsen als door licht in een grotere reflectiekegel te weerkaatsen, wat resulteert in folie die ongeveer 60 procent van het beschikbare licht reflecteert. Bovendien creëert doeltreffendere folie een grotere, helderdere reflectiekegel. Dit betekent dat zelfs oudere weggebruikers en bestuurders in SUV's, MPV’s, bestel- en vrachtwagen met een grote observatiehoek alsnog heldere, duidelijk zichtbare verkeersborden zien.
Klasse III is de standaard in Breda
De gemeente Breda onderschrijft het belang van optimale zichtbaarheid en helderheid, en past daarom standaard klasse III toe, bij álle verkeersborden. Cees Prins, beleidsadviseur infrastructuur bij de afdeling Stadsingenieurs gemeente Breda, is al jaren lid van de commissie Verkeertekens en andere werkgroepen waarin is gewerkt aan het upgraden van een klasse II naar klasse III in richtlijnen en specificaties. “Mijn advies is om de NEN 3381-norm goed toe te passen, maar doe er nog een schepje bovenop. Ik vind dat alle wegbeheerders alleen nog klasse III zouden moeten toepassen om de verkeersveiligheid te vergroten, met als belangrijkste doelgroep de oudere weggebruikers. Bovendien zit er in financieel opzicht bijna geen verschil meer tussen klasse II of III als je kijkt naar de levensduur; klasse III gaat namelijk langer mee. Maar het belangrijkste punt blijft voor mij de verkeersveiligheid.” Sinds kort past Breda ook op de fietsbewegwijzeringsborden van de NBd klasse III toe.
Meer informatie op www.3m.nl/verkeersveiligheid