Overbelading: vrachtroutes vastleggen in netwerkvisie
Nico Meininger, senior beleidsmedewerker kunstwerken voor de provincie Zuid-Holland, en Ambro Smit, secretaris Beleid en Deelmarkten bij TLN (Transport en Logistiek Nederland), bespraken de ernst van overbelading en oplossingen daarvoor. Paul Waarts, voorzitter Infra Innovatie Netwerk en senior beleidsadviseur provincie Noord-Holland, leidde deze Talk.
Netwerkvisie
Als er sprake is van schade aan het wegdek door overbelading moet je dan wegen beter geschikt maken?, vraagt Waarts. Meininger: ‘Nieuwe wegen aanleggen kan natuurlijk, maar we zitten met oudere kunstwerken en de vraag is wat daar precies nog overheen kan. Om dat in kaart te brengen hebben we een provinciale netwerkvisie gemaakt. Eerst hebben we gekeken welk verkeer we waar willen hebben, en vervolgens hebben we gekeken of de wegen en kunstwerken daarvoor geschikt zijn, of geschikt zijn te maken.’
Smit vult aan: ‘We zijn fel tegen overbelading, want het werkt onder meer oneerlijke concurrentie in de hand. Anderzijds verwachten we als vervoerders wel een wegennet waarop we vracht kunnen vervoeren, en dat geldt ook voor betrouwbare routes voor economisch en maatschappelijk belangrijk exceptioneel vervoer, denk aan windturbines.’
Ontwikkelingen
De impact van gewichtsbeperking voor een brug of kunstwerk in een netwerk is enorm, benadrukt Smit. ‘Als branche hebben we zelf al veel gedaan om schade aan het wegennet te beperken. Zo zijn de aslasten en banden al zeer wegvriendelijk. Ook werken we met de industrie aan technische oplossingen om met name verkeerde belading te signaleren.’
Meininger juicht dit toe. ’We kunnen deze ontwikkelingen nog stimuleren door in de EMVI (economisch meest voordelige inschrijving) bedrijven die transport aantoonbaar goed in de hand hebben, daarvoor extra te belonen. Op het gebied van regelgeving is al het een en ander gebeurd. Zo werd overbelading inderdaad gestimuleerd door opdrachtgevers, maar die kunnen nu zelf ook aansprakelijk worden gesteld.’
Smit: ‘Een ander voorbeeld is een nieuwe regel in het suikerbietenvervoer. Dat wordt afgerekend per kilo, maar nooit meer dan het voertuig officieel mag vervoeren. Daarmee loont overbelading in deze sector niet meer.’
Verzekeraars
Meininger: ‘We gaan nog een stap verder in gesprekken met de verzekeraars. We zien ook een veiligheids- en schaderisico in overbelading. Mogelijk dat dit in de verzekeringspremie verwerkt kan worden.’ Zowel Meininger als Smit verwachten veel van de technologie. Volgens Smit is de ideale vrachtwagen er al bijna: de vrachtwagen die zelf zijn aslasten, bandenspanning en belading meet en die data ook registreert in een kastje, waarop de verzekeraar dan mogelijk zijn premies kan berekenen.
Vaarwegen
Kunnen vaarwegen nog iets betekenen?, vraagt Waarts. Smit: ‘Absoluut. Onze leden willen niet perse altijd over de weg, maar voor het laatste stuk blijft toch vaak een vrachtwagen nodig. Een mooi voorbeeld is het multimodale transferium in Alphen aan den Rijn, waar al veel vracht van en naar Rotterdam wordt overgeladen.’

Paul Waarts, Nico Meininger en Ambro Smit in het Smart Mobility Theater tijdens Intertraffic Amsterdam