Overheid en markt werken samen aan integratie truck platooning
De ondertekening vond plaats tijdens de Nationale Klimaattop 2016 en benadrukt dat truck platooning in belangrijke mate bijdraagt aan het realiseren van doelstellingen op het gebied van veiligheid, doorstroming en duurzaamheid. Als het aan de ondertekenaars ligt heeft truck platooning in 2020 een dusdanige plek in de logistieke processen van verladers en vervoerders dat er sprake is van onomkeerbare stappen.
Breakout-sessie
Om deze ambitie te kunnen realiseren is samenwerking tussen overheid en markt belangrijk. Om dit te benadrukken hielden Rijkswaterstaat en Unilever tijdens de Klimaattop een breakout-sessie in aanwezigheid van Jan-Hendrik Dronkers (directeur-generaal Rijkswaterstaat) en Jannie van Andel (supply chain development manager Benelux, Unilever). In deze sessie werd uitgelegd dat de logistieke sectie vraagt om duurzame mobiliteit en dat logistiek en mobiliteit anders moet worden georganiseerd.
Verbindende rol
Volgens Jan-Hendrik Dronkers wil de overheid daarbij een verbindende rol spelen: “Dat doen we niet alleen door nationaal en internationaal beleid te maken, maar vooral door marktpartijen, zoals verladers vervoerders en vrachtwagenfabrikanten, bij elkaar te brengen en door hen nadrukkelijk te vragen een leidende rol te vervullen.”
Real Life truck platooning
In het voorjaar van 2016 vond European Truck Platooning Challenge plaats. Dit demonstratieproject was succesvol en krijgt een vervolg in real life truck platooning cases. Naar verwachting zijn de eerste real life testcases voor eind 2017 op de openbare weg.